Baten en lasten 2024

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 4 Besturen

Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)

Bedragen x € 1.000

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP41

Bestuur

11.418

11.418

19

7.359

7.339

4.078

DP42

Dienstverlening en bedrijfsvoering

1.262

26.444

25.182

1.760

25.552

23.793

1.389

DP43

Financiën

113.401

2.213

-111.188

114.303

15.028

-99.275

-11.913

Resultaat exclusief reserves

114.663

40.075

-74.588

116.082

47.939

-68.143

-6.446

Mutaties reserves

14.009

7.158

-6.851

9.316

7.158

-2.157

-4.693

Resultaat inclusief reserves

128.672

47.233

-81.439

125.398

55.098

-70.300

-11.139

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 4.1 Bestuur      
Raad en raadscommissies, Lasten: € 63.000 voordeel

Het verschil zit hoofdzakelijk in een voordeel van € 49.756 op de vergoedingen en tegemoetkomingen van raadsleden. Uitgaven waren in totaal € 612.065 terwijl er € 661.821 was begroot. De vergoedingen worden jaarlijks geïndexeerd door het Ministerie. Tevens wordt in de begroting rekening gehouden met veranderlijke kosten, zoals reiskosten en tijdelijke vervanging. Gebleken is dat deze factoren te hoog zijn ingeschat.

College van B&W en voormalig personeel B&W, Lasten: € 261.000 nadeel

Jaarlijks wordt de APPA voorziening herberekend, hieruit is een nadeel gekomen van het benoemde bedrag. Dit hangt samen met de rekenrente.

Stimulering zelfsturing dorpen en wijken, Lasten: € 4.138.000 voordeel

Het projectplan MFC De Schól in Heide en het ondernemingsplan MFC Wanssum zijn in 2023 beoordeeld. De raad heeft besloten beide bedragen te reserveren en deze zijn meegenomen in de besluitvorming op de kadernota 2024. Op 9 juli 2024 is de ontwikkelovereenkomst van MFC Wanssum getekend en op vrijdag 7 februari 2025 de ontwikkelovereenkomst van MFC de Schól Heide. Hierin staan de financiële afspraken en zijn de betalingstermijnen opgenomen.  De eerste termijn van MFC Wanssum is in 2024 betaald. De resterende termijnen worden in 2025 uitbetaald. Er is een verzoek voor budgetoverheveling ingediend om dit bedrag mee te nemen naar 2025.

Mutatiereserve zelfsturing dorpen en wijken, Baten: € 4.138.000 nadeel
Doordat de resterende termijnen van MFC De Schól en MFC Wanssum in 2025 en verder worden uitbetaald, is het hiervoor gereserveerde bedrag niet volledig in 2024 uit de algemene reserve onttrokken.

Implementatie omgevingswet, Lasten € 322.000 voordeel
In de decembercirculaire 2023 zijn middelen voor de implementatie van de omgevingswet voor de jaarschijf 2023 opgenomen (€ 327.000). Deze middelen zijn toegevoegd aan het implementatiebudget 2024. Achteraf is gebleken dat voor 2024 het primaire budget, aangevuld met de implementatiemiddelen die via de meicirculaire 2024 beschikbaar zijn gesteld, voldoende waren om de uitgaven te dekken. Voor het restant-budget 2024 is een verzoek voor budgetoverheveling ingediend ter dekking van de nog te maken kosten in 2026 en 2027.

Mutatiereserve implementatie omgevingswet, Baten: € 152.000 nadeel
In de resultaatbestemming van 2023 zijn bedragen van totaal € 498.000 toegevoegd aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen. Hiervan was slechts een onttrekking van € 346.000 nodig ter dekking van de uitgaven.

Kosten ondersteuning raad en commissies, Lasten: € 85.000 nadeel

Dit betreft de kosten van de jaarrekeningcontrole over het jaar 2023. Er zijn meerkosten gemaakt. De oorzaak is meerwerk als gevolg van Sisa-regelingen en eenmalige kosten als gevolg van de invoering van rechtmatigheidscontrole.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 4.1, Lasten: € 155.000 nadeel
Dit betreft een overbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 4.1, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 4.2 Dienstverlening en bedrijfsvoering  
Nieuw financieel pakket, Lasten: 84.000 voordeel

In 2024 is de basis van het nieuwe financieel pakket IFinanciën opgezet en heeft de implementatie voor een groot deel plaatsgevonden. De vaste activa-module en de rapportage-module worden pas in 2025 ingericht.

Mutatiereserve Nieuw financieel pakket, Baten: 84.000 nadeel

Vanwege de verdere inrichting en implementatie in 2025 is in 2024 minder geld onttrokken aan de algemene reserve.

Overige personeelslasten, Baten: 195.000 voordeel
Dit betreft een eenmalige compensatie van het UWV voor transitievergoedingen van medewerkers  die na twee jaar ziekte uit dienst gaan.
Organisatie-ontwikkel budget, Lasten: 123.000 voordeel

Een aantal activiteiten uit 2024 is doorgeschoven naar 2025, passend binnen het daarvoor beschikbaar gestelde budget. Denk daarbij o.a. aan activiteiten voor inwoners- en overheidsparticipatie en een aantal trainingen.
Accommodatie Gemeentehuis, Lasten: 93.000 nadeel
In 2024 hebben meerdere onvoorziene uitgaven plaatsgevonden. Deze zijn onderhoudsgerelateerd en hebben vooral betrekking op meer storingsonderhoud dan vooraf voorzien. Ook is er sprake van hogere energiekosten en verzekeringspremie dan vooraf begroot.Tevens zijn technische aanpassingen aan de hoofdverdeelinstallatie gedaan in het Gemeentehuis ten behoeve van de kermisexploitatie en zijn een aantal kritische functies van het Gemeentehuis aangesloten op een noodstroomvoorziening bij calamiteiten als stroomuitval. Deze uitgaven waren vooraf niet voorzien en worden niet afgedekt binnen de onderhoudsvoorziening voor dit object.

ICT werkplekvoorzieningen, Lasten: 54.000 voordeel

Voor het project moderne werkplek is ervoor gekozen om zoveel als kan een moderne werkplek te faciliteren. Dit betekent dat de medewerker met een laptop en mobiele telefoon overal in het gemeentehuis kan werken. Het is niet gelukt om alle gekozen werkplekken om te bouwen mede door leveringsproblemen bij de leverancier en personeelstekorten bij IV. De verwachting is dat de geplande aanpassingen in 2025 worden afgerond.

IV Ontwikkelbudget, Lasten: 55.000 voordeel

Het voordeel in dit budget komt met name doordat we de beoogde cloud-migratie van de applicatie suite voor sociaal domein niet hebben uitgevoerd. Daarmee verplaatsen we de applicatie van onze eigen omgeving naar de technische omgeving van de leverancier. De leverancier voert dan ook het technisch beheer uit. Deze cloud-migratie voeren we in 2025 uit.
ICT Applicaties, Lasten: 75.000 nadeel
Het nadeel is ontstaan doordat er minder kosten zijn doorbelast naar de individuele vakafdelingen, omdat de kosten van de applicaties lager zijn uitgevallen dan begroot. De te hoge verwachte doorbelastingsopbrengsten worden aangepast met de eerst volgende bijstelling.

Digitale kaart en gegevensbeheer, Lasten: 73.000 voordeel
Het voordeel in dit budget heeft een drietal oorzaken. Allereerst is er minder uitbesteed werk van landmeetkundige diensten. Met het landmeetkundig werk wordt de nieuwe situatie in het veld ingemeten. Deze gegevens zijn nodig om onze (verplichte) basisregistraties (BAG/BGT/WOZ) op orde te houden. Deze diensten worden tegenwoordig zoveel als mogelijk opgenomen als onderdeel van projecten die uitgevoerd worden in de buitenruimte. Voor 2025 zal het budget naar beneden worden bijgesteld.
Dit jaar heeft geen vervanging van onze eigen landmeetapparatuur hoeven plaatsvinden. Afgelopen jaren zijn een aantal onderdelen reeds vervangen of nieuw aangekocht.
Ook is het budget voor inhuur van specialistische kennis (FME) niet ingezet, vanwege de vervanging en inrichting van onze interne geoserver (systeem waar onze geografische informatie in wordt opgeslagen en beschikbaar wordt gemaakt). Aanvullende opdrachten waarvoor deze specialistische kennis nodig is, zijn om die reden dit jaar niet opgepakt.

MUIP 2023 Vervanging ICT-infrastructuur, Lasten: 84.000 voordeel

Voor het goed functioneren van onze computersystemen is het noodzakelijk dat we deze vijfjaarlijks vervangen. In 2024 hebben we verschillende computersystemen vervangen en deze extra beveiligd met nieuwe technieken. Nog niet alle systemen zijn echter gereed. De vervanging van networking en firewall is verplaatst naar 2025. We moeten nog software in gebruik nemen voor het beheren van toegangsrechten en efficiënte logging. Ook onze moderne werkplek ontwikkelen we nog door. Deze activiteiten voeren we uit in 2025. Het restantbudget van 2024 hevelen we daarom over naar 2025, ter dekking van die kosten.

Mutatiereserve MUIP 2023 Vervanging ICT-infrastructuur, Baten: 84.000 nadeel

Vanwege de verdere inrichting en implementatie van de nieuwe ICT-infrastructuur in 2025, is in 2024 minder geld onttrokken aan de reserve overheveling restant exploitatiebudgetten.

MUIP 2023: Vervangen dataintegratie SOR, Lasten: 69.000 voordeel

De gemeente werkt met ontzettend veel (persoons)gegevens. Deze wisselen we uit tussen verschillende applicaties en ook met landelijke voorzieningen. Op die manier beschikken we altijd over de juiste en authentieke (persoons)gegevens in ons werk. Om deze uitwisseling goed en veilig te laten verlopen en hierop grip te houden, maken we gebruik van een data-integratielaag. In 2024 is deze data integratielaag vernieuwd en doorontwikkeld zodat deze voldoet aan landelijke standaarden (common ground). De oude applicatie enable-U is uitgefaseerd. Het project is aan het einde van het jaar opgeleverd. De financiële afwikkeling vindt plaats in 2025. Het restantbudget van 2024 hevelen we daarom over naar 2025.
Transformatiebudget, Lasten: 372.000 voordeel
Als gemeente staan we continue voor een aantal transformatie-opgaven ten gevolge van maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe wetgeving of eigen beleidskeuzes. In 2024 is dit budget voor het eerst beschikbaar gesteld om direct in te kunnen spelen op actualiteiten om de dienstverlening verder te optimaliseren en de organisatie efficiënter, transparanter en responsiever te maken.
De mogelijkheid om nu slagvaardiger te kunnen zijn en mee te gaan in de snel veranderende omgeving, heeft een aanloop nodig gehad waardoor het budget nog niet volledig is benut. Wel is er al een aantal procesoptimalisaties gestart, dat verder in 2025 wordt afgerond. Ook zijn er verplichtingen op het gebied van informatievoorziening aangegaan die in 2025 e.v. doorlopen. Om slagvaardig te kunnen blijven ook in 2025 zal een gedeelte (172.000 euro) van het transformatiebudget worden overgeheveld. Hierna een aantal voorbeelden van die transformatie.
We hebben het inboeken van bezwaarschriften WOZ kunnen robotiseren. De vele bezwaarschriften WOZ registreren we automatisch en direct in het juiste systeem. De WOZ-specialisten houden zo meer tijd over voor de beoordeling/behandeling van de bezwaren. Ook vergelijken we luchtfoto’s met kunstmatige intelligentie en weten we snel waar nieuwe bouwwerken zich bevinden. Handig voor de waardebepalingen in het kader van de Wet onroerend zaakbelasting.
Ook hebben we een pilot kunnen opstarten om de mogelijkheden van een nieuwe werkomgeving te onderzoeken. Onze huidige werkomgeving, waarin al onze applicaties beschikbaar zijn, wordt in 2026 een stuk duurder, doordat leverancier het licentiemodel drastisch aanpast. Met een pilot hebben we snel alternatieven kunnen onderzoeken.
De verhuizing naar Microsoft 365 is tenslotte een grote transformatie activiteit, waarmee we sinds 2024 aan de slag zijn. Alle informatie (bestanden en documenten) van vakteams in de organisatie verhuizen we opgeschoond naar de Microsoft Teams-omgeving. Dit vraagt veel capaciteit en inzet van de organisatie. Via Microsoft 365 werken beter samen met collega’s en externe partijen en houden we onze informatie beter op orde.

MUIP 2024: Implementatie telefonie, Lasten: 95.000 voordeel

In 2024 hebben we de vervanging van de oude telefoniecentrale voorbereid. In januari 2025 hebben we de nieuwe toekomstbestendige telefoniecentrale succesvol in gebruik genomen. De organisatie belt nu met Microsoft Teams. Ter afronding van het project volgen er in 2025 nog facturen die we moeten betalen. Het restantbudget van 2024 hevelen we daarom over naar 2025, ter dekking van die kosten.

MUIP 2024: Archivering e-depot, Lasten: 50.000 voordeel

De archiefwet stelt eisen aan ons gemeentelijke archief. Op dit moment zijn er achterstanden in het onderhoud van het analoge archief. Om deze in te lopen is extra inzet nodig, wat kosten met zich meebrengt. We huren een medewerker in, bij informatiebeheer, die met de archief achterstanden aan de slag gaat. Daarom hevelen we het restantbudget van 2024 over naar 2025, ter dekking van die kosten.

Basisregistratie personen, Lasten: 60.000 nadeel

Dit betreft kosten die zijn gemaakt voor de doorontwikkeling van de gemeentelijke onlinedienstverlening, namelijk JCC- Cloud. De overstap naar een Cloud applicatie zorgt namelijk voor minder personele lasten op het gebied van beheer en onderhoud. Tevens zijn de indexaties die toegepast zijn op de afgenomen producten en diensten hoger dan de standaard budget indexatie van de gemeente. Dit zorgt gezamenlijk voor een overschrijding van het budget. Deze overschrijding wordt meegenomen in de budget aanpassingen voor het jaar 2025 e.v.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 4.2, Baten: 208.000 voordeel; Lasten: 10.000 voordeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 4.2, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum.

Salarissen en inhuur lumpsum, Baten: € 553.000 voordeel; Lasten: € 88.000 nadeel
De salarisgerelateerde lasten en baten zijn verweven door de gehele begroting. Hieronder worden de  afwijkingen toegelicht voor het totaal over alle programma`s, uitgezonderd de onderdelen college van B&W, raad, riolering, afval en grondbedrijf.
Op de baten is in totaal een voordeel van € 554.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door ontvangen uitkeringen van het UWV voor medewerkers met recht op zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof.
Op de lasten voor salarissen, inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers (dit betreft niet de volledige inhuurkosten), is in totaal een nadeel van € 88.000. Dit betreft een kleine afwijking van 0,23% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma`s.

Mutatiereserve salarissen en inhuur lumpsum, Baten: € 163.000 nadeel

Op de salarisgerelateerde mutaties reserves is per saldo € 163.000 minder onttrokken aan de reserves dan begroot. Enerzijds is € 82.000 meer onttrokken uit de frictiereserve voor personele fricties. Anderzijds is € 245.000 minder onttrokken aan de algemene reserve als incidentele dekking voor salarislasten, vanwege het hierboven vermelde voordeel op de baten.

Toelichting deelprogramma 4.3 Financiën
Gemeentefondsuitkeringen, Lasten € 63.000 voordeel;
Dit betreft de toekenning door het rijk van € 63.000 voor alleenverdiener-problematiek (septembercirculaire 2024). De uitgaven die hierop betrekking hebben zijn al in de raming opgenomen. Deze € 63.000 komt ten gunste van het jaarrekeningresultaat 2024.

Baten € 932.000 voordeel:
De raming van de gemeentefondsuitkering is gebaseerd op de gevolgen tot en met de septembercirculaire 2024. De realisatie daarentegen is inclusief de nadien van het Rijk ontvangen specificaties en de decembercirculaire 2024. De decembercirculaire bevat onder andere de vertaling van de ontwikkelingen zoals opgenomen in de najaarsnota van het Rijk voor het gemeentefonds.

De gemeente Venray heeft via de decembercirculaire 2024 gemeentefonds ruim € 1.1 mln. aan bijdragen voor het jaar 2024 ontvangen. Door de late publicatie van deze bijdragen was het niet mogelijk de begroting 2024 hierop aan te passen. De besteding van deze gelden zal grotendeels vanaf 2025 plaatsvinden. Op grond van een stellige uitspraken van de commissie BBV mogen deze gelden niet zonder expliciet besluit van de Raad, beschikbaar gesteld worden voor uitgaven in het jaar 2025. In het raadsbesluit bestemming jaarrekeningresultaat 2024 is een voorstel opgenomen om     € 0.867 mln. voor Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven (LBV) en Capaciteitsinzet ondernemingsplan via resultaatbestemming 2024 beschikbaar te stellen voor besteding in 2025.

Toeristenbelasting, Baten: € 110.000 nadeel

De aangiftebiljetten voor de verblijfsbelasting 2024 zijn in januari 2025 aan de belanghebbenden  toegestuurd. Hierdoor zijn de definitieve aantallen nog niet bekend. Op basis van de gemiddelde geheven verblijfsbelasting ontvangen over de jaren 2021, 2022 en 2023 wordt dit bedrag voor 2024 geschat op € 633.000. Daarnaast is op basis van de eerste aangiftes een afname zichtbaar van het aantal overnachtingen in 2024 ten opzichte van 2023.
Vennootschapsbelasting, Baten: € 130.000 voordeel; Lasten: € 224.000 nadeel
In 2024 zijn de aanslagen vennootschapsbelasting van diverse voorgaande jaren (2016 t/m 2019) na overeenstemming met de belastingdienst afgewikkeld. Dit heeft ertoe geleid dat voor de opvolgende jaren door de belastingdienst definitieve aanslagen zijn opgelegd. Tot en met 2022 mag gemeente Venray eerdere verliezen (met betrekking tot de vennootschapsbelasting) verrekenen. Vanaf 2023 komen we naar alle waarschijnlijkheid in een betalende positie. De voorlopige aanslagen die vanaf 2023 hiervoor zijn opgelegd bedragen samen ruim 90.000 euro.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 4.3, Lasten: € 293.000 voordeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 4.3, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44