Baten en lasten 2024

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 2 Wonen

Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)

Bedragen x € 1.000

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP21

Woningbouw

1.967

5.752

3.784

2.850

6.112

3.262

522

DP22

Woonomgeving

6.969

12.138

5.169

6.901

11.546

4.645

524

DP23

Veiligheid en handhaving

762

5.689

4.927

806

5.613

4.807

120

DP24

Natuur landschap plattelandsontwikkeling

891

1.487

596

1.043

1.230

187

409

DP25

Duurzaamheid

1.436

2.550

1.114

437

770

334

780

Resultaat exclusief reserves

12.025

27.615

15.590

12.037

25.272

13.235

2.355

Mutaties reserves

2.205

716

-1.490

2.557

1.064

-1.494

4

Resultaat inclusief reserves

14.230

28.331

14.101

14.594

26.335

11.741

2.360

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 2.1 Woningbouw        
Projecten ruimtelijke ordening grexwet, Baten: € 575.000 voordeel
Er zijn meer projecten van derden geweest, waarop het verplichte kostenverhaal van toepassing is. Hierdoor zijn dus meer kosten verhaald waardoor de inkomsten hoger zijn dan verwacht.

Mutatiereserve projecten ruimtelijke ordening grexwet, Lasten: € 210.000 nadeel
Omdat er meer projecten van derden zijn geweest waar overeenkomsten mee gesloten zijn voor het verplichte kostenverhaal, zijn ook meer bijdragen door derden betaald en is de doorboeking naar de reserves ook hoger dan begroot. Die grotere doorboeking naar de reserves is dus een nadeel voor deze post.

Uitvoeringsprogramma Maasgaard, Lasten: € 460.000 nadeel
Dit uitvoeringsprogramma is afgesloten per 31 december 2024. In 2024 zijn meer kosten gemaakt dan begroot, maar ook meer inkomsten ontvangen dan begroot waardoor dit project op nul sluit. Er is nog 1 deelproject wat in 2025 moet worden uitgevoerd en betaald; deze kosten komen ten laste van de reserve financiële bijdrage (conform raadsbesluit).
Mutatiereserve uitvoeringsprogramma Maasgaard, Baten: € 460.000 voordeel

Dit uitvoeringsprogramma is afgesloten per 31 december 2024. In 2024 zijn meer kosten gemaakt dan begroot, maar ook meer inkomsten ontvangen dan begroot waardoor dit project op nul sluit.
Uitvoeringsprogramma arbeidsmigranten lokaal, Lasten: € 59.000 voordeel
In de uitvoeringsagenda 2024-2030 is 0.2 Fte begroot voor monitoring en evaluatie. Deze gelden zijn achteraf niet nodig geweest en vallen onder reguliere werkzaamheden projectsassistent. De regiogelden € 9.556 die gereserveerd stonden zijn vrijgevallen omdat alles betaald is t.a.v. de regiodeal. De personeelskosten (Fte`s) die in de uitvoeringsagenda staan beschreven t.a.v. accountmanager (wijk dorp en vastgoedbeheer) en medewerker(s) burgerzaken (Burgerzaken) zijn overgeheveld naar de betreffende teams en wordt beheerd door de betreffende teammanager. Dat betekent dat er voor het uitvoeren van de uitvoeringsagenda internationale werknemers een jaarlijks werkbudget nodig is van € 25.000 wat beheerd wordt door de beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling.

Bouwvergunningen, Baten: € 257.000 voordeel

In 2024 zijn de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging inwerking getreden. Voor de bouwvergunningen die onder de Wet kwaliteitsborging vallen, kunnen we beduidend minder leges berekenen. Hierdoor is eerder ingeschat dat we over 2024 minder leges zouden ontvangen dan voorgaande jaren. Echter de meeste aanvragen zijn nog gebaseerd op de Wabo waardoor de legesinkomsten toch hoger uitvallen.
Bestemmingsplannen, Lasten: € 83.000 nadeel
Het nadeel wordt veroorzaakt door een te betalen planschade welke niet is opgenomen in de begroting. De gemeenteraad besloot het bestemmingsplan inzake `Venray, 3e partiële herziening (reparatie Merseloseweg 96 Venray)` niet vast te stellen, waardoor planschade moest worden uitbetaald. Op 27 november 2024 ontving de gemeente een definitief advies van Stichting Advisering Onroerende Zaken met een beoordeling van de hoogte van de tegemoetkoming in de planschade.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 2.1, Baten: € 57.000 voordeel; Lasten: € 32.000 voordeel
Dit betreft een afwijking op de personeelsbudgetten in deelprogramma 2.1, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 2.2 Woonomgeving         

Uitvoeringskosten VTH milieu niet basistaken, Baten: 161.000 nadeel; Lasten: € 77.000 voordeel
Het nadeel op de baten wordt verklaard door het vervallen van het samenwerkingsverband NNL (Noordelijk Noord Limburg). Deze werkzaamheden lopen nu via de RUD, waardoor geen bijdrage regio gemeenten is ontvangen. Doordat deze werkzaamheden via de RUD lopen, worden deze vanuit een ander budget bekostigd en levert dit een voordeel op de lasten op.

Handhavingsbeleid, Lasten: € 67.000 voordeel
Het opstellen van het nalevingsbeleid heeft vertraging opgelopen en zal in het tweede kwartaal 2025 afgerond worden. Op 25 februari 2025 is een B&W adviesnota akkoord bevonden, met daarin een financieel voorstel waarvoor een taakstelling ingezet wordt. Voor dit restantbudget is een verzoek voor budgetoverheveling aangevraagd, zodat het in 2025 kan worden ingezet.

Wachtdienst, Baten: € 53.000 voordeel; Lasten: € 68.000 nadeel

De hogere lasten worden veroorzaakt door ruiming van een grote drugsdumping aan de Peelweg. De kosten voor het ruimen en verwerken van chemisch afval door een gespecialiseerd bedrijf bedroegen ruim € 75.000. Daartegenover staat een ontvangen subsidie van € 50.000 van de Provincie voor grote drugsafvalruimingen en nog € 3.000 voor ontvangen schadevergoedingen van de verzekering.

Algemene kosten diftar, Lasten: € 97.000 nadeel

Dit nadeel wordt verklaard door een storting in de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing ten laste van dit budget. Door een voordeel bij het budget huishoudelijk afval ondernemerstaken moet een storting in de voorziening plaatsvinden om de afvalbegroting budgettair neutraal te sluiten.
Huishoudelijk afval ondernemerstaken, Baten: € 268.000 nadeel; Lasten: € 477.000 voordeel
In de begroting staan als baten de opbrengst van oud papier opgenomen en als lasten de kosten van ophalen van oud papier. In werkelijkheid wordt dit geboekt als een totaal bedrag zoals op de factuur aangegeven. Dit veroorzaakt een verschil in zowel lasten als baten. Het restant is een voordeel van € 209.000 dat voor het grootste gedeelte verklaard wordt door een juridisch geschil met derden. Hiervoor is eerder een bedrag opgenomen, waarvan € 137.750 door afronding van het geschil vrij is komen te vallen. Verder is er nog een positieve afrekening geweest van € 33.748.

Straatvoorzieningen, Baten: € 51.000 voordeel

Dit is een onttrekking vanuit de egalisatievoorziening afval. De kosten vielen echter lager uit dan verwacht. Het overschot vloeit weer terug naar de egalisatievoorziening.
Uitvoeringskosten Overige Inzameling huisvuil, Lasten: € 51.000 nadeel
Dit nadeel wordt veroorzaakt door de inzet van de afvalcoach. Deze werd als pilot ingehuurd als aanspreekpunt voor bewoners met vragen over afval. Na deze pilotjaren is door het college van B&W in november 2024 besloten de afvalcoach structureel in te zetten. Hierdoor is de afvalcoach de laatste maanden van 2024 zonder dekking ten laste van de afvalbegroting ingehuurd.

Dierplaagbestrijding, Lasten: € 55.000 voordeel
Onze toezichthouder is opgeleid om zelf acties uit te kunnen zetten op het gebied van ongediertebestrijding. Afgelopen jaar is daar veel gebruik van gemaakt en dit heeft tot een voordeel geleid. We zijn voornemens, gezien de toenemende behoefte en vraag, om dit jaar meer externe dierplaagbestrijders in te zetten.

Kosten instandhouding accommodaties, Baten: € 63.000 nadeel; Lasten: € 57.000 nadeel
Qua baten dient er nog een afrekening te worden opgesteld voor het gebruik van locatie de Toverbal. In 2025 zal deze afrekening van servicekosten worden opgesteld en afgerekend met de gebruikers van het gebouw.
De lasten voor deze kostenplaats zijn vooraf lastig in te schatten. In 2024 is bijvoorbeeld locatie Coppelenberg 3 (leegstaande school) langer in de portefeuille gebleven dan voorzien. Ook is locatie Schoutenstraatje 20 aangekocht en in leegstandsbeheer genomen. Mede hierdoor zijn de exploitatielasten toegenomen.

Overige gronden stadsontwikkeling, Baten: € 105.000 voordeel; Lasten 52.000 nadeel
Baten: Het project Wüsterveld in Castenray is afgerond in 2024 met een positief saldo van ruim
€ 100.000. Het betrof een project Algemene dienst en geen project van het grondbedrijf, waardoor de opbrengst grondverkopen ten gunste gekomen is van de post `opbrengsten buiten grondbedrijf`.

Lasten: Ten behoeve van 2 toekomstige verkopen zijn meer kosten voor bodemonderzoeken en taxaties gemaakt dan verwacht.
Daarnaast zijn extra kosten gemaakt ten behoeve van het verkrijgen van een accountantsverklaring die benodigd was voor het verantwoorden van een provinciale subsidie voor de herontwikkeling van leegstaande schoolgebouwen (Geijsteren, Veulen en Vredepeel).

Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 2.2, Baten: € 44.000 voordeel; Lasten: € 250.000 voordeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 2.2, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 2.3 Veiligheid en handhaving

Handhaving overlast publiek domein, Baten: € 115.000 voordeel
Venray heeft in 2024 vanuit de gemeente Venlo als mandaatgemeente regionale IZA-middelen ontvangen ten behoeve van lokale projecten die bijdragen aan de IZA-doelstellingen. In november 2024 is besloten € 115.000 van deze SPUK in te zetten ter dekking van verschillende straatcoachdiensten op het budget van handhaving overlast publiek domein. Dit levert een voordeel op, dat in 2025 nodig is om invulling te kunnen blijven geven aan voldoende inzet van toezicht en handhaving op straat en bij diverse en toenemende vraag hiernaar. Gezien de ontwikkelingen met betrekking tot straatcoaches is het aannemelijk dat er incidenteel meer kosten gemaakt moeten worden voor toezicht en handhaving op straat. Daarom is een verzoek voor budgetoverheveling aangevraagd om de middelen in 2025 in te kunnen zetten.

Criminaliteitspreventie, Baten:  € 141.000 nadeel; Lasten: € 180.000 voordeel

Dit betreft de inkomsten en uitgaven in relatie tot de SPUK (Specifieke uitkering) ter voorkoming van jeugdcriminaliteit 2024 (Preventie met Gezag). De SPUK is in juli 2024 toegekend en er is een voorschot uitbetaald ter hoogte van € 224.000. Dit bedrag is opgenomen in de begroting via de 2e bestuursrapportage. In 2024 is niet de volledige € 224.000 uitgegeven, waardoor het verschil ontstaat tussen de begroting en realisatie. Het restant bedrag van € 143.000 wordt gereserveerd voor 2025 en verder en mag tot juli 2027 besteed worden.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 2.3, Baten: € 48.000 voordeel; Lasten: € 119.000 nadeel
Dit betreft een overbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 2.3, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 2.4 Natuur, landschap en plattelandsontwikkeling   

Bossen, Baten: € 146.000 voordeel
Door de slechte vitaliteit van met name de Douglasbomen in de Ballonzuilbossen hebben we meer bomen moeten kappen. Dit heeft meer houtinkomsten voortgebracht waardoor er een ruim overschot op budget bossen is ontstaan.

Mutatiereserve bossen, Baten: € 65.000 voordeel; Lasten: € 138.000 nadeel

Door de extra inkomsten vanwege meer houtkap dan normaal is er € 138.000 in de egalisatiereserve bossen gestort. Deze reserve heeft een plafond die hiermee wordt overschreden. Het teveel in de reserve van € 65.000 is hiermee een voordeel voor het resultaat.  

Beëindigingsregeling veehouderijlocaties LBV, Lasten: € 180.000 voordeel
De bijdragen voor de uitvoering van de landelijke beëindigingsregelingen (LBV en LBV+) worden door het rijk in het gemeentefonds gestort. De bijdragen worden deels uitbetaald na aanmelding van ondernemers voor deze regeling en deels nadat besloten is om deel te nemen aan deze regeling. Omdat de uitvoering (denk aan herbestemmen, slopen, intrekken vergunningen veehouderij, nieuwe activiteiten) veel langer duren, blijft deze bijdrage beschikbaar om de taken te kunnen uitvoeren die bij deelname aan deze regeling horen. Uit ervaring van de Regeling sanering varkenshouderijbedrijven weten we dat deze afwikkeling circa 5 jaar duurt. Dit betekent dat we in 2024 en 2025 het grootste gedeelte van het budget ontvangen maar later zullen uitgeven. Het overschot is onderdeel van de budgetoverheveling bij de jaarrekening.

Uitvoeringskosten Omgevingsprogramma Landelijk Gebied, Lasten: € 121.000 voordeel
Op deze post komen de lasten voor de uitvoering van de opgaven in het omgevingsprogramma landelijk gebied te borgen. Eigen capaciteit wordt voor veel onderdelen ingezet. Dat betekent dat reguliere werkzaamheden zoals afwikkelingen omgevingsplannen uitbesteed wordt.

Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 2.4, Lasten: € 123.000 nadeel
Dit betreft een overbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 2.4, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 2.5 Duurzaamheid   

Klimaatadaptatie, Lasten: € 508.000 voordeel
De lasten zijn gekoppeld aan de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie. Hiermee gaan we maatregelen uitvoeren om de negatieve gevolgen van klimaatverandering te verminderen of weg te nemen voor de thema`s overstromingen, wateroverlast, hitte en droogte en herstellen van de biodiversiteit. Belangrijk onderdeel hierin is de vergroening van alle schoolpleinen in Venray en het opstellen van een biodiversiteitsmonitor. Deze monitor heeft tot doel om als organisatie te kunnen voldoen aan natuurwetgeving, maatregelen te ontwikkelen om te voldoen aan de basis kwaliteit natuur en om de stand van de biodiversiteit weer te geven.

Mutatiereserve klimaatadaptatie, Baten € 149.000 nadeel

Dit is het restant van het budget 2024 . Dit bedrag is teruggevloeid naar de algemene reserve.
Energietransitie, Baten: € 50.000 nadeel; Lasten: € 68.000 voordeel
De baten betreffen de ontvangen 50.000 subsidie van provincie voor gebiedsontwikkeling ENERGIEke Peel welke nog niet is besteed in afwachting van nieuwe regels zonneparken in de Provinciale Omgevingsverordening. De nieuwe regels zijn eind 2024 vastgesteld, waarmee het project in 2025 een vervolg krijgt.
De lasten betreffen het vrijvallend deel van het budget Energietransitie nu een deel van deze kosten kunnen worden betaald uit de tijdelijke regeling CDOKE (rijksbijdrage)

Aanpak energiearmoede, Baten: € 55.000 nadeel; Lasten: € 55.000 voordeel
De ontvangen subsidies van rijk (ingezet voor energiecadeauregeling), provincie (ingezet voor energiecoaches) en energiecoöperatie Beepower zijn nog niet geheel besteed en mogen tot eind 2025 worden besteed.

Tijdelijke regeling CDOKE, Baten: € 895.000 nadeel; Lasten: € 1.118.000 voordeel
In 2024 is 359.897 besteed van de SPUKCDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid) voor kosten personeel, bijdrage RESNML en communicatiemiddelen. Het restant van de rijksbijdrage mag besteed worden in de komende jaren.

Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 2.4, Lasten: € 8.000 voordeel
Dit betreft een overbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 2.4, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44