Baten en lasten 2024

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 3 Werken

Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)

Bedragen x € 1.000

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP31

Economische ontwikkeling

738

2.534

1.795

728

2.108

1.380

415

DP32

Mobiliteit en infrastructuur

6.512

14.060

7.548

7.049

13.850

6.802

746

Resultaat exclusief reserves

7.251

16.594

9.344

7.777

15.959

8.182

1.162

Mutaties reserves

1.294

585

-709

949

412

-537

-172

Resultaat inclusief reserves

8.545

17.179

8.635

8.725

16.370

7.645

990

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 3.1 Economische ontwikkeling

Smakt, Lasten: € 63.000 voordeel         
Per saldo is de netto winstneming gestegen met €63.000; van €220.000 bij de jaarrekening 2023 naar €283.000 bij de jaarrekening 2024.
Mutatiereserve Smakt, Lasten: € 63.000 nadeel   
Er zijn in 2024 geen planschades uitbetaald. Het bestemmingsplan dateert van september 2022. Er worden geen vorderingen meer verwacht, het budget kan vrijvallen. Verder zijn de gerealiseerde uren voor salarislasten + doorbelaste overhead ruim onder de begroting gebleven.

Projecten in voorbereiding - bedrijventerrein, Lasten: € 127.000 voordeel   
Er zijn in 2024 minder advieskosten uitgegeven dan begroot. Dat heeft te maken met een wisseling in externe adviseur.

Mutatiereserve projecten voorbereiding - bedrijventerrein, Baten: € 127.000 nadeel
Doordat er minder uitgaven aan advieskosten zijn gedaan is er ook een minder grote bijdrage vanuit de risicoreserve grondbedrijf ontvangen.

Restkavels afgesloten exploitaties - woningbouw, Baten: € 203.000 voordeel; Lasten: € 196.000 nadeel      
Het voordeel komt voort uit de gekregen winstneming vanuit de afgesloten grondexploitatie Brabander Aan den Heuvel en de verkoop van twee restkavels in Ysselsteyn en Brabander aan den Heuvel, waarbij de laatste geen boekwaarde had. Daarnaast zijn er eind 2024 twee grondexploitaties afgesloten: Smakt en Castenray, waarvan de boekwaarde is overgegaan naar deze post.

Restkavels afgesloten exploitaties - bedrijventerrein, Baten: € 229.000 nadeel    
Beide restkavels (Hulst II en Blakt) zijn niet verkocht in 2024 terwijl deze wel begroot waren.  Daar tegenover staat dat de winstneming aan de partner ook niet is uitbetaald. Per saldo wel een nadeel.

Mutatiereserve restkavels afgesloten exploitaties - bedrijventerrein, Lasten: € 208.000 voordeel
Begroot was dat er winst genomen kon worden; dat is een `last` op deze post. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt waardoor er per saldo een voordeel is.

Grondbedrijf algemeen - woningbouw, Lasten: € 119.000 voordeel      
Veel salarislasten en doorbelaste overhead zijn geboekt op 68995 restkavels bedrijventerrein; er is amper geboekt op deze kostenplaats. Daarnaast is er een `boete` uit een overeenkomst ontvangen vanwege het verkopen van een woning in een andere categorie.
Mutatiereserve grondbedrijf algemeen - woningbouw, Baten: € 144.000 nadeel    
Tegenover de te maken kosten staat een bijdrage vanuit de risicoreserve. Doordat er vele minder kosten gemaakt zijn is de bijdrage vanuit de risicoreserve ook lager.

Economische ontwikkeling, Lasten: € 93.000 voordeel
De kosten inhuur voor realisatie van het Omgevingsprogramma Economie vielen lager uit. De sloopkostenvergoeding voor Roekenbosch BV verandert vanaf 2024, conform de overeenkomst tussen Roekenbosch BV en gemeente Venray.

Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 3.1, Lasten: € 164.000 voordeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 3.1, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 3.2 Mobiliteit en infrastructuur      
Algemene kosten wegen, Baten: € 69.000 voordeel; Lasten: € 94.000 nadeel
Het voordeel op de baten betreft ontvangen verkeersveiligheidssubsidie voor maatregelen aan de Overloonseweg. Het nadeel op de lasten wordt voor € 33.000 veroorzaakt door verhoging van de waterschapslasten en voor € 69.000 door de doorstorting van de ontvangen verkeersveiligheidssubsidie naar de voorziening onderhoud wegen.

Gladheidsbestrijding, Lasten: € 58.000 voordeel
Dit voordeel wordt veroorzaakt door de zachte winter waarin we minder hebben hoeven strooien.

Glasvezel wijken en centrum, Baten: € 55.000 voordeel; Lasten: € 71.000 voor deel
Het voordeel op de baten wordt veroorzaakt doordat er hogere leges en degeneratiekosten zijn gefactureerd aan de aannemer. Degeneratiekosten is een vergoeding die in rekening wordt gebracht voor vermindering van de levensduur van straatwerk als gevolg van de graafwerkzaamheden. Het voordeel op de lasten is ontstaan omdat er minder kosten zijn geweest voor inhuur toezichthouder en omdat niet alle benodigde herstelwerkzaamheden van het straatwerk in 2024 uitgevoerd konden worden.

Onverharde wegen, Lasten: € 58.000 nadeel
Dit nadeel wordt veroorzaakt door het natte jaar, waardoor we veel meer onderhoud aan onverharde wegen hebben moeten doen.

Openbare verlichting, Baten: € 52.000 voordeel; Lasten: € 231.000 voordeel
Door het plaatsen van meer LED verlichting besparen we steeds meer op onderhoud, ook halen we nog steeds veel claims binnen via ons schade afhandelingsbedrijf.

Verkeersmaatregelen, Lasten: € 108.000 voordeel
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling betreft organisatorische kosten van Trendsportal. De bijdrage aan regio gemeenten is bedoeld voor de uitvoering van projecten. Doordat de financiering van Trendsportal mogelijk was via de zogenaamde regiodeal is hier minder uitgegeven. In de vervolgjaren zal de regiodeal niet gebruikt worden en dan zijn de beschikbare budgetten weer nodig.
Door personele wisselingen is een aantal projecten op een andere wijze uitgevoerd dan vooraf bedacht. Daarom is minder sprake van inhuur.

Parkeergarage Gouden Leeuw, Lasten: € 53.000 nadeel
In 2024 is bij besluit van de Algemene Ledenvergadering van de VvE, waartoe de parkeergarage onderdeel is, de VvE bijdrage jaarlijks verhoogd met € 55.000 om waterproblematiek door de VvE op te kunnen lasten lossen. Omdat dit niet heeft plaatsgevonden conform planning, zal deze verhoging in 2025 worden teruggedraaid.

Onderhoud riolering, Lasten: € 263.000 nadeel

Onderhoud riolering is een onderdeel van het budgettair neutraal systeem riolering. Door andere voordelen is er meer in de voorziening gestort dan was meegenomen in de begroting. Hierdoor ontstaat er een nadeel op deze kostenplaats.

Rioolgemalen, Lasten: € 187.000 nadeel

De hoge kosten door de storingen komen doordat in het verleden de meeste drukriolering in een korte tijd is aangelegd. Hierdoor komen nu meerdere posten tegelijkertijd. Door nu geleidelijk aan te vervangen wordt in de toekomst dit gespreid over meerdere jaren en kan ook gemakkelijker een piek in het aantal storingen worden voorkomen.

Subsidieregeling afkoppelen, Lasten: € 54.000 voordeel
Er wordt een vast bedrag per jaar gereserveerd als subsidie voor het afkoppelen. Daar is minder aanspraak op gemaakt. Het resterend bedrag wordt weer teruggeboekt naar de rioolvoorziening.

Uitvoeringskosten Huishoudelijk bedrijfsafvalwater, Lasten: € 55.000 voordeel
De lasten zijn o.a. lager uitgevallen omdat de kosten voor de regionale samenwerking (Water Panel Noord) lager uitvielen dan geraamd. Daarnaast is bijvoorbeeld het jaarlijkse onderzoek naar foutieve aansluitingen wegens ziekte niet uitgevoerd.

Inkomsten riolering, Baten: € 269.000 voordeel
De extra inkomsten zijn te herleiden naar hogere inkomsten voor de posten rioolheffing voor de gebruikers (zowel woningen als niet-woningen)


Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 3.2, Baten: € 12.000 voordeel; Lasten: € 7.000 voordeel
Dit betreft een afwijking op de personeelsbudgetten in deelprogramma 3.2, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44