Programma 1 Leven
Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties) | ||||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | |||||
Deelprogramma`s | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | ||
DP11 | Omgeving | 7.200 | 27.250 | 20.050 | 7.487 | 26.382 | 18.895 | 1.155 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DP12 | Vangnet | 34.116 | 71.532 | 37.416 | 34.333 | 70.096 | 35.762 | 1.654 |
Resultaat exclusief reserves | 41.316 | 98.782 | 57.466 | 41.821 | 96.478 | 54.657 | 2.809 | |
Mutaties reserves | 7.105 | 3.067 | -4.038 | 6.818 | 3.074 | -3.744 | -294 | |
Resultaat inclusief reserves | 48.421 | 101.849 | 53.428 | 48.639 | 99.552 | 50.914 | 2.515 |
Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.
Toelichting deelprogramma 1.1 Omgeving
Accommodatiefonds, Lasten: € 217.000 voordeel
In 2024 is 90% van de subsidieverlening als voorschot overgemaakt aan Stichting Jeugdcentrum Ysselsteyn (Jera). De (ver)nieuwbouw was in 2024 nog niet ver genoeg om de laatste 10% over te maken. De afronding staat gepland voor het eerste kwartaal van 2025. Dit betekent dat de laatste 10% (€ 175.000) in 2025 als voorschot wordt verstrekt aan Stichting Jeugdcentrum Ysselsteyn (Jera). Voorstel is dit budget over te hevelen naar 2025 om de laatste 10% te kunnen voldoen. Daarnaast is er in 2024 minder gebruikt gemaakt van het budget overige uitgaven, in vergelijk met andere jaren.
Mutatiereserve Accommodatiefonds, Baten: € 175.000 nadeel
In 2024 is 90% van de subsidieverlening als voorschot overgemaakt aan Stichting Jeugdcentrum Ysselsteyn (Jera). De (ver)nieuwbouw was in 2024 nog niet ver genoeg om de laatste 10% over te maken. De afronding staat gepland voor het eerste kwartaal van 2025. Dit betekent dat de laatste 10% (€ 175.000) in 2025 als voorschot wordt verstrekt aan Stichting Jeugdcentrum Ysselsteyn (Jera). Voorstel is dit budget over te hevelen naar 2025 om de laatste 10% te kunnen voldoen.
Erfgoedbeleid, Lasten: € 55.000 voordeel
In 2024 is gestart met het opstellen van erfgoedbeleid en heeft een extern adviesbureau de opdracht gekregen om het erfgoedbeleid op te stellen. Eind 2024 is gestart met de inventarisatie het onderzoek. De analyse en consultatie en het opstellen van het erfgoedbeleid, dat voldoet aan de behoeften en prioriteiten van de gemeenteraad, wordt in 2025 afgerond. In 2024 zijn nog geen kosten gemaakt en het overschot is dan ook onderdeel van de budgetoverheveling bij de jaarrekening
Algemeen maatschappelijk werk (subs meedoen), Lasten: € 95.000 voordeel
Er zijn minder eenmalige subsidies aangevraagd en verleend dan verwacht. We houden daarom € 95.000 over.
Ov maatschappelijk werk (subs onderst), Lasten: € 176.000 voordeel
Betreft de subsidieregeling ondersteuning en zorg en bestaat uit een deel periodieke subsidies en een deel eenmalige subsidies. In december 2024 is voor de eenmalige subsidie ondersteuning en zorg de pr-campagne pas gestart. Bij de periodieke subsidies zijn een aantal organisaties die geen periodieke subsidie hebben aangevraagd of gekregen vanwege een te hoog vermogen. Daarnaast hebben wij voor diverse subsidies elders middelen kunnen aanvragen of gedeclareerd bij Spuk GALA en Spuk IZA. Hierdoor is er incidenteel op dit budget veel geld over. Het volledig restantbedrag voor 2024 kan vrijvallen.
Beschermd Wonen-MO-B&P, Baten: € 114.000 voordeel
Betreft de inkomsten Beschermd Wonen, deze wordt regionaal verdeeld door de uitvoerende organisatie (MGR) bij oplevering van de jaarrekening. Voor de gemeente Venray betekent dit nog een extra inkomst, meer dan in de begroting rekening mee was gehouden.
Innovatiebudget Jeugdzorg, Lasten: € 566.000 voordeel
Conform raadsbesluit van 6 februari 2024 zijn middelen beschikbaar gesteld (€ 591.000) voor het jaar 2024 en (€ 591.000) voor 2025 ten behoeve van de Hervormingsagenda Jeugd. Hiervan is reeds € 134.000 besteed in 2024. Er blijft een bedrag van € 457.000 over. Voorstel is om deze middelen over te hevelen. Daarnaast is op dit product een bedrag van € 52.000 over. Deze gelden zijn niet volledig ingezet ten behoeve van het programma Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). Dit bedrag komt daarom ook vrij te vallen.
Preventief Jeugdbeleid, Lasten: € 56.000 voordeel
In 2024 heeft geen besteding plaats gevonden, omdat wij als gemeente afhankelijk zijn van richtlijnen vanuit het Rijk. Er is een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.
Regionale samenwerking, Lasten: € 79.000 voordeel
Betreft budget regionaal beleidsplan jeugd 2022-2025. De Gemeente Peel en Maas is kartrekker van deze samenwerking. De bijdrage van Venray voor 2024 is nog niet volledig besteed. Er is een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.
Grip op Onbegrip, Baten: € 96.000 voordeel; Lasten: € 97.000 nadeel
De gemeente Venray heeft medio 2024 deels het penvoerderschap overgenomen van de gemeente Horst aan de Maas voor het regionale programma Grip Op Onbegrip. Voor dit regionale programma was geen budget opgenomen in de begroting, omdat dit nog niet bekend was. In 2024 is een eerste tranche ingekomen van de aangevraagde en toegekende subsidie vroegsignalering in de wijk ter hoogte van € 95.715 (pijler 1). Daar tegenover staan kosten, gemaakt voor het programmaleiderschap en externe juridische advisering (pijler 2). In 2025 gaat het penvoerderschap volledig over en vindt er een correctie plaats tussen de pijlers van het programma.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 1.1, Baten: € 64.000 voordeel; Lasten: € 655.000 nadeel
Dit betreft een afwijking op de personeelsbudgetten in deelprogramma 1.1, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.
Onderwijs
Mutatiereserve Huisvesting Primair Onderwijs, Baten: € 54.000 nadeel
€ 54.000 voor het verbeteren van binnenklimaat/ventilatie op scholen is in 2024 niet besteed. De planning is dat de verbetering van het binnenklimaat op de locatie Groenewoltsepad 2 in 2025 ten uitvoering wordt gebracht. Er wordt hiervoor een budgetoverheveling aangevraagd.
Uitvoering GOA, Baten: € 101.000 voordeel; Lasten: € 101.000 nadeel
Wij hebben in 2024 meer subsidie GOA verstrekt dan begroot. Dit komt onder andere doordat de subsidie kwartaal 4 van 2023 (€ 133.000) in tegenstelling tot andere jaren ook op dit boekjaar drukt. Hiervoor hebben wij meer geld van de balans (tussen-)rekening gehaald. Waardoor de extra kosten worden opgevangen door extra inkomsten.
Sport en Gezondheid
Jeugdsport (subs sport B&G) Lasten: € 67.000 voordeel
Er zijn minder eenmalige subsidies aangevraagd dan vooraf verwacht. Hierdoor hebben we minder subsidie verstrekt dan in de begroting was opgenomen.
Overige gezondheidszorg, Lasten: € 67.000 voordeel
Dit betreft een SPUK-regeling waarbij de uitvoeringskosten van Stevig Staan elders in de jaarrekening zijn verantwoord, waardoor hier een voordeel ontstaat. Het overige voordeel betreft diverse kleine afwijkingen.
Kunst en Cultuur
Culturele organisaties (subs kunst&cult), Lasten: € 80.000 voordeel
Er zijn minder eenmalige subsidies aangevraagd dan vooraf verwacht ondanks een actieve campagne om de mogelijkheid tot subsidie onder de aandacht te brengen.
Overigen kunst en cultuur, Lasten: € 103.000 voordeel
Er zijn minder eenmalige subsidies aangevraagd dan vooraf verwacht ondanks een actieve campagne om de mogelijkheid tot subsidie onder de aandacht te brengen.
Regiogelden cultuur, Baten: € 137.000 nadeel; Lasten: € 137.000 voordeel
Het voordeel aan de lastenkant en het nadeel aan de batenkant wordt veroorzaakt door de SPUK Impuls jongeren en talent. We hebben hiervoor € 236.000 begroot, maar € 118.000 uitgegeven in 2024. Conform beschikking wordt de subsidie aan de uitvoerende organisatie in twee gelijke termijn betaald. De tweede termijn wordt pas in juni 2025 betaald. De resterende € 118.000 is daarom gereserveerd voor 2025. Het nadeel aan de batenkant wordt dan ook voornamelijk veroorzaakt door de SPUK Impuls jongeren en talent. We hebben hiervoor € 236.000 begroot, maar de helft van het bedrag schuift door naar 2025, zie hiervoor ook de lastenkant.
Overig
Accommodatie buitensport, Baten: € 61.000 nadeel
In 2024 zijn nieuwe afspraken gemaakt met de beheersorganisaties van de sportparken in Venray op basis van het vastgestelde accommodatiebeleid. Door aanpassingen in de overeenkomst met Stichting Sportparkbeheer inzake sportpark De Wieen, zijn de huurinkomsten van Raayland komen te vervallen omdat de terbeschikkingstelling nu onderdeel is van de nieuw gemaakte afspraak met hen vanaf 1 januari 2024.
Accommodatie wijk- dorpscentra, Baten: € 81.000 voordeel; Lasten: € 85.000 nadeel
In 2024 is met verhuurder Wonen Limburg een schikking getroffen over de energiekosten voor Wijkcentrum `t Brukske over jaren 2019 t/m 2023. Op basis van deze schikking zijn er energiekosten betaald aan Wonen Limburg. Deze kosten worden echter 1-op1 doorbelast aan de gebruikers van het Wijkcentrum waardoor er bij inkomsten tevens een opbrengst van nagenoeg gelijke grootte is opgevoerd.
WMO
Mutatiereserve Algemeen WMO, Baten: € 51.000 nadeel
In de begroting is een dekking uit de budgetoverhevelingsreserve opgenomen voor de kosten van mantelzorg, de kosten hebben niet plaatsgevonden. Het bedrag blijft gereserveerd in de reserve en er vindt geen onttrekking plaats, vandaar de afwijking.
Toelichting deelprogramma 1.2 Vangnet
Participatie-IOAW-IOAZ-BBZ 2004, Baten: € 101.000 voordeel; Lasten: € 439.000 voordeel
De uitgaven aan uitkeringen zijn lager uitgevallen dan verwacht (voordeel € 290.000). Daarnaast zorgen correcties van loonheffing en werkgeversheffing aan het einde van het jaar voor een voordeel van € 147.000. De inkomsten uit terugvorderingen waren iets hoger wat zorgt voor een voordeel van € 18.000. Daarnaast is de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken geactualiseerd, wat zorgt voor een voordeel van € 70.000. De overige afwijking bestaat uit kleine posten.
BBZ gevestigden declarabel, Lasten: € 54.000 nadeel
De voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken is geactualiseerd. Dit zorgt hier voor een nadeel van € 54.000.
Sociale werkvoorziening, Baten: € 64.000 voordeel; Lasten € 258.000 voordeel
Er resteert budget wat is bestemd voor de opdracht ‘iedereen doet mee’, de opdracht voor de toekomstige infrastructuur van het sociaal ontwikkelbedrijf. Voor dit budget wordt budgetoverheveling voorgesteld.
Re-integratiebudget btw comp., Lasten: € 277.000 voordeel
De inzet van re-integratiemiddelen is lager uitgevallen dan begroot door de inzet van andere voorzieningen.
Bijzondere bijstand, Lasten: € 141.000 voordeel
Mede als gevolg van een specifiek project rondom bewindvoerderskosten zijn de uitgaven bijzondere bijstand afgenomen (voordeel van € 92.000). De overige afwijking bestaat uit kleine posten.
SPUK kinderopvangtoeslagaffaire, Baten: € 60.000 voordeel
Op basis van een jaarlijks normbedrag ontvangen wij middelen voor de dienstverlening in het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire. Er heeft ondersteuning aan enkele gezinnen plaatsgevonden, maar we houden over op het te ontvangen normbedrag. Dit zorgt voor een voordeel van € 60.000 voor 2024.
Wet inburgering, Baten: € 285.000 nadeel; Lasten: € 329.000 voordeel
De specifieke uitkering (SPUK) voor Inburgering wordt altijd budgettair neutraal in de begroting opgenomen. Het voordeel wordt verrekend met het nadeel. Afrekening met het Rijk vindt plaats na vaststelling van de specifieke uitkering. Het overige voordeel (€ 44.000) bestaat uit kleine posten.
Opvang asielzoekers, Baten: € 94.000 voordeel
In 2024 zijn kosten gemaakt voor opvang asielzoekers, daarnaast is er ook recht op vergoeding vanuit het COA. Hiervoor is een baat opgenomen, die niet in de begroting was opgenomen.
Opvang Oekraïne, Lasten: € 315.000 voordeel; Baten: € 54.000 voordeel
We zien een voordeel op de lasten, dit heeft te maken met gecorrigeerde compensabele btw, deze correctie is voor het eerst in 2024 verwerkt. Het voordeel op de baten betreft het "innen eigen bijdrage" (later in het jaar gestart, november en december) en "terugvordering en verhaal", deze baten zijn niet in de begroting opgenomen.
Oude taken WMO (hulp bij het huishouden), Lasten: € 66.000 voordeel
De stijging die we aanvankelijk zagen in ons voorspelmodel en waarvoor bij de 2e bestuursrapportage een verhoging van € 50.000 is aangevraagd heeft zich uiteindelijk minder hard doorgezet richting het einde van het jaar, waardoor achteraf deze middelen niet nodig zijn geweest.
Hulpverlening bij huiselijk geweld, Lasten: € 63.000 voordeel
Dit betreft de uitgaven voor het intensief casemanagement bij opleggen van een huisverbod (op basis van de Wet tijdelijk huisverbod) en het “tussen wal en schip budget”. Wanneer er wordt overgegaan tot het opleggen van een tijdelijk huisverbod door het Openbaar Ministerie is de gemeente verplicht om intensief casemanagement in te zetten. Het intensief casemanagement is een kostbaar product vanwege de 24/7 beschikbaarheid waarvoor een basisbedrag per jaar wordt betaald. Afhankelijk van het aantal opgelegde huisverboden komen daar de daadwerkelijke kosten per casus nog bij. Er zijn dit jaar minder casussen geweest dan in andere jaren. Omdat in 2023 het tussen wal en schip budget was overschreden is dit voor 2024 opgehoogd. Er is in 2024 minder gebruik gemaakt van dit budget.
1-verbl amb.altern. (jeugdh.met verblijf), Lasten: € 120.000 voordeel
Op basis van de bevoorschotting Segment 1 Jeugd zijn de uiteindelijke kosten lager. Bij de 2e bestuursrapportage was dit al gedeeltelijk bijgesteld.
2-Wonen (gezinsgericht), Lasten: € 75.000 nadeel
We zien een toename in gezinsgericht wonen. Dit ligt in lijn met de verwachting. Gezinsgericht wonen voldoet aan kleinschalig en thuis nabij wonen.
Landelijk Transitie Arrangement (LTA), Lasten: € 63.000 nadeel
We zien een lichte stijging van het aantal cliënten. LTA is voor zeer zeldzame en dure zorg. De kosten rondom LTA zijn moeilijk te voorspellen en aan te sturen.
3 - Dagbest.en dagbehand (JH dagbested.), Lasten: € 52.000 nadeel
We zien een stijging van kosten en cliënten bij het product Duurzame Daginvulling Naschools. We zien dit in combinatie met een stijging van complexere problematiek. Dit zorgt voor meer zorgkosten.
4 - Ambulant (jeugdhulp begeleiding), Lasten: € 185.000 nadeel
We zien in segment 4, ambulante hulp een stijging van het aantal jeugdigen die er gebruik van maken. Dit is in lijn met de verwachting. We willen dat kinderen vaker zorg in de eigen omgeving ontvangen. Dit leidt tot meer en hogere zorgkosten.
4 - Ambulant (jeugdhulp behandeling), Lasten: € 113.000 nadeel
De kosten stijgen bij meerdere producten aanzienlijk. Daarnaast zien we een verschuiving van segment 1 (opname met verblijf en opname vervangende behandeling) naar segment 4 (ambulant). Dit is in de lijn met de verwachting. We willen dat kinderen zorg in de eigen omgeving ontvangen.
4 - Ambulant (jeugdhulp zon.verblijf ov), Lasten: € 264.000 nadeel
Ambulant hulp wordt veel ingezet. Veel jeugdigen maken aanspraak op langdurige ambulante zorg. Deze jongeren hebben vaak een langdurige hulpvraag. Zodoende stijgen de kosten. Dit is in de lijn met de verwachting. We willen dat kinderen zorg in de eigen omgeving ontvangen.
4 - Ambulant (jeugdbeh. GGZ zon.verblijf), Lasten: € 327.000 nadeel
Deze producten worden meer ingezet dan verwacht. Na de 2e bestuursrapportage hebben we het bedrag naar beneden bijgesteld, omdat de specialistische ondersteuning jeugd (SOJ) ervoor zorgde dat er minder jeugdigen in de GGZ zouden belanden. Toch zien we weer meer complexe problematiek en dit gaat in combinatie met het stijgen van de gemiddelde kosten rondom GGZ.
Gedwongen kader (jeugdbescherming), Lasten: € 238.000 voordeel
Middelen voor Jeugdzorg in een gedwongen kader (Jeugdbescherming en Jeugdreclassering) worden door de gemeente Venlo betaald, aan het einde van het jaar krijgt de gemeente Venray een eindafrekening. De kosten die Venlo dit jaar heeft gemaakt voor zorg in een gedwongen kader zijn lager uitgevallen dan van te voren bedacht. Daarmee valt de eindafrekening lager uit dan eerder begroot.
Uitvoeringskosten BW-MO-B&P, Lasten: € 53.000 voordeel
Dit betreft de personele inzet voor het onderdeel beschermd wonen. Ook deze is na oplevering van de jaarrekening van de MGR lager uitgevallen.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 1.2, Baten: € 120.000 voordeel; Lasten: € 202.000 voordeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 1.2, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2.