Toelichting rechtmatigheidsverantwoording
Tot 2022 gaf de accountant naast de getrouwheid een oordeel over de rechtmatigheid van de gemeente. Met ingang van 2023 geeft het college van burgemeester en wethouders een rechtmatigheidsverantwoording af. De gemeenteraad heeft hiervoor regels vastgelegd in de financiële verordening 2023. Gemeente Venray heeft de boekjaren 2021 en 2022 als een pilot voor de rechtmatigheidsverantwoording gebruikt. In 2023 heeft de gemeente Venray voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen in de jaarrekening en het jaarverslag. Op 6 juli 2021 werd door de Raad de Notitie Rechtmatigheidsverantwoording vastgesteld: in deze Notitie wordt beschreven wat de rechtmatigheidsverantwoording voor de gemeente betekent en welke rapportage-toleranties voor Venray gehanteerd worden. Concreet betekent dit dat we in Venray voor de rechtmatigheidsverantwoording starten met de financieel relevante processen en dat de huidige rapportage- en tolerantiegrenzen gehandhaafd blijven. Kortheidshalve wordt voor de inhoudelijk details verwezen naar de vastgestelde Notitie Rechtmatigheidsverantwoording. In 2021 hebben we onze procesbeschrijvingen, voor de financieel relevante processen, tegen het licht gehouden en de interne beheersmaatregelen getoetst om de geïdentificeerde risico’s te mitigeren naar een aanvaardbaar niveau. Daar waar nodig zijn de beheersmaatregelen verder aangescherpt en/of zijn de interne beheersmaatregelen versterkt. Tevens werd de werking van de processen gecontroleerd. De aanbevelingen die in 2021 werden gedaan, zijn in 2022 gemonitord en daar waar nodig aangevuld met verdere verbeteracties. Voor de rechtmatigheidsverantwoording kan daardoor gesteund worden op de ingebouwde beheermaatregelen in de processen en de uitgevoerde controles.
Op basis van de interne controle-rapportages over 2024 zijn de volgende constateringen en aanbevelingen voor verbetering gedaan:
Financieel Proces | Bevindingen | Constateringen en aanbevelingen |
---|---|---|
Belastingen | Geen onrechtmatigheden | Op basis van de VIC concluderen wij dat de belastingen gecombineerde aanslagen rechtmatig tot stand zijn gekomen en de weergaven in het grootboek met betrekking tot de opbrengst belastingen gecombineerde aanslagen een getrouw beeld geven. |
Grondbedrijf | Geen onrechtmatigheden geconstateerd | Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, kan er geconcludeerd worden dat zowel de grondaankopen als de grondverkopen rechtmatig en getrouw zijn. |
Inkoop en aanbestedingen | Onrechtmatigheden en onzekerheden geconstateerd | Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, blijkt dat van de 32 dossiers bij 6 dossiers onzekerheden zijn geconstateerd en 1 dossier is onrechtmatig bevonden. Dit betreft een financiële onrechtmatigheid van |
Participatiewet | Onrechtmatigheden geconstateerd | Gegevensgerichte controle in KiC heeft 4 financiële fouten geconstateerd. Extrapolatie van financiële fout komt op een bedrag van € 9.782 (0,1%). Het betreft incidentele fouten en oorzaak van fouten valt onder slordigheid/vergissing. |
Salarissen | Geen onrechtmatigheden geconstateerd | Bij de VIC zijn er geen fouten ontdekt die de financiële rechtmatigheid beïnvloeden. |
Subsidies | Geen onrechtmatigheden gecontroleerd | Op basis van werkzaamheden van de VIC, concluderen wij dat de subsidies over het boekjaar 2024 conform de BNRS (besluit nadere regels subsidie) en ASV zijn verleend en derhalve rechtmatig zijn. Wel adviseren wij aandacht te besteden aan de organisatie van een centrale subsidiecoördinatie (inclusief de realisatie van een centraal subsidieregister). |
WMO | Geen onrechtmatigheden gecontroleerd | Op basis van de VIC werkzaamheden kan er geconcludeerd worden dat de uitkeringen van WMO over het boekjaar 2024 rechtmatig zijn verleend. |
Jeugd | Onrechtmatigheden geconstateerd
| Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, kan er geconcludeerd worden dat de eindconclusie met betrekking tot de controle op het proces Jeugd onrechtmatig is. Er wordt niet voldaan aan wet- en regelgeving met betrekking tot de aanvraag. |
De SiSa -controle 2024 heeft geresulteerd in de volgende conclusie:
Op basis van de uitgevoerde controle concluderen wij dat er geen materiële afwijkingen naar voren zijn gekomen n.a.v. de controle SISA-bijlage . Hiermee hebben wij de getrouwheid en rechtmatigehid van de SiSa- bijlage in de jaarrekening 2024 vastgesteld.
Begrotingscriterium.
Bij onze controles voor het begrotingscriterium hebben wij geen onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens. Zie de tabel bij het onderdeel jaarrekening, rechtmatigheidsverantwoording.
Frauderisico’s, frauderisico-analyse
De financieel relevante processen zijn per individueel proces uitgeschreven. De beheermaatregelen om fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen, zijn in deze beschrijvingen vastgelegd. Vanuit de individuele processen zijn de risicomomenten in beeld. Vandaar is (nog) geen overkoepelende fraude-risico-analyse uitgevoerd. In het kader van de implementatie van het risicobeleid, zal nogmaals aandacht besteed worden aan de noodzaak een organisatiebrede frauderisicoanalyse op te stellen.
In 2024 is een fraudeonderzoek gestart bij één van de gecontracteerde zorgaanbieders. Dit onderzoek wordt nauwkeurig gevolgd. De uitkomsten en gevolgen daarvan worden in de loop van 2025 bekend.
Misbruik en oneigenlijk gebruik.
Het M&O-beleid is in oktober 2024 vastgesteld. Bij de interne controle van de financiële processen wordt de werking van de processen en de beheermaatregelen gecontroleerd. Daarbij zijn geen signaleringen misbruik en/of oneigenlijk gebruik geconstateerd.
Conclusie
Voor de processen inkoop en aanbesteding zijn onzekerheden vastgesteld.
Daarnaast hebben wij onrechtmatigheden geconstateerd in de processen:
- Jeugd;
- Participatiewet;
- Inkoop en aanbesteding.
Wij hebben geconcludeerd dat de basis van diverse primaire processen niet op orde is en/of niet geborgd is.