Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

Toelichting rechtmatigheidsverantwoording

Tot 2022 gaf de accountant naast de getrouwheid een oordeel over de rechtmatigheid van de gemeente. Met ingang van 2023 geeft het college van burgemeester en wethouders een rechtmatigheidsverantwoording af. De gemeenteraad heeft hiervoor regels vastgelegd in de financiële verordening 2023. Gemeente Venray heeft de boekjaren 2021 en 2022 als een pilot voor de rechtmatigheidsverantwoording gebruikt. In 2023 heeft de gemeente Venray voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen in de jaarrekening en het jaarverslag. Op 6 juli 2021 werd door de Raad de Notitie Rechtmatigheidsverantwoording vastgesteld: in deze Notitie wordt beschreven wat de rechtmatigheidsverantwoording voor de gemeente betekent en welke rapportage-toleranties voor Venray gehanteerd worden. Concreet betekent dit dat we in Venray voor de rechtmatigheidsverantwoording starten met de financieel relevante processen en dat de huidige rapportage- en tolerantiegrenzen gehandhaafd blijven. Kortheidshalve wordt voor de inhoudelijk details verwezen naar de vastgestelde Notitie Rechtmatigheidsverantwoording. In 2021 hebben we onze procesbeschrijvingen, voor de financieel relevante processen, tegen het licht gehouden en de interne beheersmaatregelen getoetst om de geïdentificeerde risico’s te mitigeren naar een aanvaardbaar niveau. Daar waar nodig zijn de beheersmaatregelen verder aangescherpt en/of zijn de interne beheersmaatregelen versterkt. Tevens werd de werking van de processen gecontroleerd. De aanbevelingen die in 2021 werden gedaan, zijn in 2022 gemonitord en daar waar nodig aangevuld met verdere verbeteracties. Voor de rechtmatigheidsverantwoording kan daardoor gesteund worden op de ingebouwde beheermaatregelen in de processen en de uitgevoerde controles.
Op basis van de interne controle-rapportages over 2024 zijn de volgende constateringen en aanbevelingen voor verbetering gedaan:

Financieel Proces

Bevindingen

Constateringen en aanbevelingen

Belastingen

Geen onrechtmatigheden
geconstateerd

Op basis van de VIC concluderen wij dat de belastingen gecombineerde aanslagen rechtmatig tot stand zijn gekomen en de weergaven in het grootboek met betrekking tot de opbrengst belastingen gecombineerde aanslagen een getrouw beeld geven.

Grondbedrijf

Geen onrechtmatigheden geconstateerd

Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, kan er geconcludeerd worden dat zowel de grondaankopen als de grondverkopen rechtmatig en getrouw zijn.

Inkoop en aanbestedingen

Onrechtmatigheden en onzekerheden geconstateerd

Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, blijkt dat van de 32 dossiers bij 6 dossiers onzekerheden zijn geconstateerd en 1 dossier is onrechtmatig bevonden. Dit betreft een financiële onrechtmatigheid van
€ 3.910. Dit is een op zichzelf staande bevinding.

Participatiewet

Onrechtmatigheden geconstateerd

Gegevensgerichte controle in KiC heeft 4 financiële fouten geconstateerd. Extrapolatie van financiële fout komt op een bedrag van € 9.782 (0,1%). Het betreft incidentele fouten en oorzaak van fouten valt onder slordigheid/vergissing. 

Salarissen

Geen onrechtmatigheden geconstateerd

Bij de VIC zijn er geen fouten ontdekt die de financiële rechtmatigheid beïnvloeden.

Subsidies

Geen onrechtmatigheden gecontroleerd

Op basis van werkzaamheden van de VIC, concluderen wij dat de subsidies over het boekjaar 2024 conform de BNRS (besluit nadere regels subsidie) en ASV zijn verleend en derhalve rechtmatig zijn. Wel adviseren wij aandacht te besteden aan de organisatie van een centrale subsidiecoördinatie (inclusief de realisatie van een centraal subsidieregister).

WMO

Geen onrechtmatigheden gecontroleerd

Op basis van de VIC werkzaamheden kan er geconcludeerd worden dat de uitkeringen van WMO over het boekjaar 2024 rechtmatig zijn verleend.

Jeugd

Onrechtmatigheden geconstateerd 
 Er vindt geen collegiale toetsing plaats in het algehele proces; 

  • Bij 4 van 16 dossiers (25%) ontbreekt een ondertekend leefzorgplan; 
  • Verouderde leefzorgplannen. 

Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden vanuit de VIC, kan er geconcludeerd worden dat de eindconclusie met betrekking tot de controle op het proces Jeugd onrechtmatig is. Er wordt niet voldaan aan wet- en regelgeving met betrekking tot de aanvraag.  
Bij 4 van de 16 (25%)  ontbreekt een ondertekend leefzorgplan.    
 In de verordening jeugdhulp gemeente Venray is in artikel 5 lid 1 vastgelegd: een aanvraag voor een maatwerkvoorziening kan schriftelijk worden ingediend bij het college. Tevens is in art. 7 lid 2 opgenomen dat het leefzorgplan onderdeel uitmaakt van de beschikking.  
 Hier wordt niet aan voldaan.

Op basis van deze bevindingen is aanvullend een extrapolatie uitgevoerd en is een extra selectie van 8 dossiers gecontroleerd. Bij deze aanvullende controle zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd. De dossiers zijn in overeenstemming bevonden met de geldende wet- en regelgeving en daarmee rechtmatig.

In totaliteit zijn van de 24 dossiers 4 (16%) dossiers incompleet.

De SiSa -controle 2024 heeft geresulteerd in de volgende conclusie:
Op basis van de uitgevoerde controle concluderen wij dat er geen materiële afwijkingen naar voren zijn gekomen n.a.v. de controle SISA-bijlage . Hiermee hebben wij de getrouwheid en rechtmatigehid van de SiSa- bijlage in de jaarrekening 2024 vastgesteld.

Begrotingscriterium.

Bij onze controles voor het begrotingscriterium hebben wij geen onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens. Zie de tabel bij het onderdeel jaarrekening, rechtmatigheidsverantwoording.

Frauderisico’s, frauderisico-analyse

De financieel relevante processen zijn per individueel proces uitgeschreven. De beheermaatregelen om fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen, zijn in deze beschrijvingen vastgelegd. Vanuit de individuele processen zijn de risicomomenten in beeld. Vandaar is (nog) geen overkoepelende fraude-risico-analyse uitgevoerd. In het kader van de implementatie van het risicobeleid, zal nogmaals aandacht besteed worden aan de noodzaak een organisatiebrede frauderisicoanalyse op te stellen.
In 2024 is een fraudeonderzoek gestart bij één van de gecontracteerde zorgaanbieders. Dit onderzoek wordt nauwkeurig gevolgd. De uitkomsten en gevolgen daarvan worden in de loop van 2025 bekend.

Misbruik en oneigenlijk gebruik.

Het M&O-beleid is in oktober 2024 vastgesteld. Bij de interne controle van de financiële processen wordt de werking van de processen en de beheermaatregelen gecontroleerd. Daarbij zijn geen signaleringen misbruik en/of oneigenlijk gebruik geconstateerd.

Conclusie
Voor de processen inkoop en aanbesteding zijn onzekerheden vastgesteld.

Daarnaast hebben wij onrechtmatigheden geconstateerd in de processen:

  • Jeugd;
  • Participatiewet;
  • Inkoop en aanbesteding.

Wij hebben geconcludeerd dat de basis van diverse primaire processen niet op orde is en/of niet geborgd is.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44