Doelstelling, status en speerpunten2024
Wat wilden we bereiken?
Doelstelling is het realiseren van een procesgerichte organisatie om excellente dienstverlening te kunnen leveren. Verder richten we ons op het verhogen van de kwaliteit van ons werk en beheersen van kosten en kwetsbaarheid. Daarbij zijn de digitalisering van werkprocessen en het data-gedreven werken belangrijke ontwikkelingen.
Waar staan we?
De opdracht voor de organisatieontwikkeling is gericht op een betere balans tussen flexibiliteit en zakelijkheid met uiteindelijk een zo goed mogelijke dienstverlening aan onze inwoners.
Daarvoor zijn vijf pijlers benoemd:
- Een digitale gemeente
- Kundige medewerkers
- Dienstverlening op maat
- Efficiënte gemeente
- Bestuur en organisatie in control
Binnen deze pijlers zijn diverse deelopdrachten uitgevoerd. In 2024 lag accent de digitale transformatie en de impact op de organisatie. Daarnaast is de krapte op de arbeidsmarkt steeds meer voelbaar, naast de toenemende vergrijzing van het personeelsbestand. Dit vraagt een blijvende investering in Medewerkers en Management en de doorontwikkeling van met name een eigentijdse informatievoorziening, die cruciaal is voor een goed functionerende organisatie. Hiervoor zijn stappen gezet naar meer datagedreven werken en soft skills voor de digitale transformatie.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Dit lichten we hierna toe in de onderdelen van de OO-clyclus.