PROGRAMMA 4 BESTUREN

DEELPROGRAMMA 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

Wat hebben we bereikt?

Dienstverlening

Het streven was en is om het huidige niveau van onze dienstverlening minimaal in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. In het afgelopen jaar is er veel gebeurd om de (online) dienstverlening verder te verbeteren. We zijn aangesloten bij een samenwerkingsverband met meerdere gemeenten. Dat draagt bij aan nieuwe ontwikkelingen en daardoor krijgen we wensen ook sneller voor elkaar. Het lukt steeds beter om inwoners online zaken te laten doen met de gemeente Venray. Ook werd afgelopen jaar gestart met het aanbieden van ondersteuning via live chat. Een medewerker KCC kan live via de website online vragen van inwoners ontvangen en beantwoorden. Het waarborgen van de privacy van onze inwoners blijft daarbij belangrijk. Er is extra aandacht voor de menselijke maat. Inwoners kiezen zelf hun communicatiekanaal. We weten wat er speelt in de gemeente en reageren daar alert op in onze eigen communicatie naar inwoners, samenwerkingspartners en organisaties. Bestuur en medewerkers zijn communicatief vaardig en schrijven in begrijpelijke taal. We verkleinen daarmee de kloof tussen onze inwoners en de gemeentelijke organisatie, het college van B&W en de gemeenteraad.
Als gemeente Venray moeten we mee in de wereld van de steeds verdergaande digitalisering: naast de invoering van de Wet Open Overheid (WOO) en de Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) heeft ook de digitale transformatie en het datagedreven werken het afgelopen jaar veel aandacht gekregen om onze dienstverlening te verbeteren. Onder andere in de implementatie van de Omgevingswet en in de datastrategie. Door onderzoek en het werken met data hebben we ons inzicht en onze kennis verhoogd. Het lukt dan beter om op basis van feiten onze waarde voor de samenleving te vergroten. Thema’s daarbij zijn onder andere onze visie op dienstverlening, duurzaamheid, wonen, arbeidsmarkt en personeelsmanagement.

Organisatie

Om de kwaliteit van onze ambtelijke organisatie vast te houden, werken we continue aan een doorontwikkeling van onze organisatie. In 2024 is de gewenste organisatieontwikkeling opnieuw bekeken en zijn vijf pijlers benoemd die bijdragen aan `excellente dienstverlening`.

1. Een digitale gemeente

We streven naar een digitale en procesgerichte organisatie met medewerkers die nu, maar  ook in de toekomst kunnen werken binnen een digitale gemeente die gericht is op excellente dienstverlening.

2. Kundige medewerkers

We zien onze medewerkers als dé succesfactor bij het behalen van onze doelen. Kwalitatief goede en betrokken medewerkers die hun talenten optimaal benutten zijn de beste garantie voor goede dienstverlening. In dat kader is een pro actieve- in plaats van een reactieve houding steeds belangrijker. Beter aansluiten op wat inwoners van ons verwachten, soms zelfs voordat er vragen worden gesteld. Competenties als klantgerichtheid en omgevingsbewustzijn en digitale vaardigheden zijn daarbij essentieel.

3. Dienstverlening op maat

Binnen deze pijler gaat het om de beweging waarin we de behoeftes en leefwereld van onze klanten centraal stellen. We zoeken ruimte binnen regels of gaan soms meer uit van de geest van de wet in plaats van de letter van de wet om betere dienstverlening op maat te kunnen leveren. Dit vraagt de nodige flexibiliteit van medewerkers en dus onze organisatie.  Daarnaast gaat het over de manier waarop we in samenspraak met onze inwoners vormgeven aan Venray. De polarisatie lijkt toe te nemen en groepen komen steeds meer tegenover elkaar te staan. Het democratisch systeem staat onder druk. Het vertrouwen in de overheid daalt. We zoeken naar wegen om hier mee om te gaan. In deze context bekijken we ook wanneer we zaken kunnen/willen vormgeven met behulp van participatie van betrokkenen. ‘Participatief’ werken is onderdeel van de Venrayse manier van werken en dus ook van organisatie ontwikkeling.  

4. Een efficiënte gemeente

De verwachting is we vanaf 2026 productie moeten leveren met aanzienlijk minder middelen en waarschijnlijk minder mensen als gevolg van de krapper wordende arbeidsmarkt. Er ontstaat daardoor een nieuwe opgave waarbinnen we systematisch zoeken naar manieren om effectief en efficiënter te werken Wat zijn kansen of bedreigingen bij het streven naar excellente dienstverlening?

5. Bestuur en organisatie in control

Een belangrijk onderdeel van de opdracht voor organisatieontwikkeling betreft een meer zakelijke en opdrachtgerichte sturing, waarin doelen en kaders helderder zijn en we elkaar meer en beter aanspreken op prestaties, resultaten en ontwikkeling. Uitgangspunt is het werken op basis van een heldere opdracht, opdrachtnemers en opdrachtgevers.  
Elke pijler bestaat uit meerdere opdrachten die intern zijn uitwerkt. In 2024 zijn forse stappen gezet op het gebied van oa verdere digitalisering, het verbeteren van (klant)processen onder de noemen `slimmer werken`, het verbeteren we onze arbeidsmarktcommunicatie (een eigentijdse manier om nieuwe mensen te werven) en talentmanagement.
Het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt ook voelbaar en merkbaar is binnen onze  organisatie, maakt het continu monitoren van de haalbaarheid en ambities van de gestelde doelen in het collegeprogramma tot een must. Door middel van de vastgestelde werkwijze "Programmeren en Prioriteren" maken we tijdig de balans op tussen de na te streven ambitie en de beschikbare capaciteit. Voor bijstellingen wordt, waar nodig, de raad via de P&C cyclus  ook tijdig meegenomen.
Daarbij is het belangrijk dat we bewust omgaan met risico`s. Door processen te optimaliseren en/of (andere) beheersmaatregelen te nemen, beperken we de risico o.a. ook op het gebied van privacy, databeheer etc. In 2024 is een begin gemaakt met de implementatie hiervan. De organisatie is bewust gemaakt van het belang van risicomanagement.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44