In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit | Gereed in | Toelichting | Voort-gang | ||
---|---|---|---|---|---|
Actueel | |||||
Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets | Continu | De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben in 2024 een aanbesteding doorlopen voor een tweede collectieve aanpak voor de komende jaren (2024-2028). Gemeente Venray neemt hieraan deel. Dit biedt de zekerheid dat de komende jaren openbare laadpalen bijgeplaatst worden. Of het noodzakelijk is om voor overige modaliteiten openbare laadvoorzieningen te realiseren, wordt in de gaten gehouden. Tot nu toe is dit nog niet het geval. Uitsluitend in de nieuwe inpandige fietsenstalling (centrum) zijn enkele mogelijkheden voor het opladen van de fiets gerealiseerd. | |||
Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport | 2027 | De definitieve vaststelling van het ontwerp en de subsidie heeft in najaar van 2024 plaatsgevonden. Eind 2024 is gestart met de technische voorbereidingen op de realisatie. Zo worden nadere afspraken gemaakt met de spoorse partijen over onder meer taakverdeling, beheer en onderhoud (zowel tijdens als na uitvoering), werken we het ontwerp uit in bestek en tekeningen en gaan we aan de slag met de aanbestedingsprocedure(s) voor de uitvoering van de werkzaamheden. | |||
Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer | Continu | Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen en risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes is daarom meegenomen bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma Strategisch Plan Verkeersveiligheid. In samenwerking met vrijwilligersorganisatie `Smile Venray` wordt gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. Daarnaast wordt samen met burgers verkeerscampagnes in straten/wijken opgezet, daar waar de behoefte en noodzaak er is. | |||
Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken | Continu | We kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: Een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. | |||
Investeren in duurzame mobiliteit | Continu | We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfrastructuur, projecten schoolomgevingen (inrichting `schoolstraat` en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak (via Trendsportal). Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. Voorrang voor actieve mobiliteit (lopen en fietsen) wordt als uitgangspunt genomen bij het nieuwe `Programma Mobiliteit`. | |||
Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30). | 2025 | Begin 2024 is gestart met het opstellen van het Programma Mobiliteit. Een van de onderwerpen betreft de wegencategorisering. Daarin is ook de nieuwe wegcategorie GOW 30 km (Gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 30 km) opgenomen. Het toevoegen van `normale woonstraten (erftoegangswegen) als 30 km zone, is een continue proces waarbij ook wordt aangesloten bij werkzaamheden in het kader van wegbeheer. Waar er koppelkansen zijn, worden deze benut. | |||
Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen | 2025 | Van de 18 schoollocaties hebben we in 2024 6 scholen bezocht/ opgestart. Hiermee hebben we de planning uit de aanpak verkeersveilige schoolomgevingen gevolgd en aan voldaan. | |||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | 2025 | Fase 1 van het project N270 is in 2024 uitgevoerd. Ook heeft een heranalyse plaatsgevonden van het knooppunt van de N270 met de Leunseweg en De Brier, gezien ontwikkelingen ter plaatse (ziekenhuis, woningen) en nieuwe verkeerscijfers). Duidelijk is geworden dat een grootschalige reconstructie niet meer aan de orde is, maar dat nog wel gekeken wordt naar kleinschalige maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers, ook in relatie tot de komst van het ziekenhuis. | |||
Gereed | |||||
Herzien van het huidige beleid en formuleren van nieuwe uitgangspunten voor fietsen en lopen in het centrum | 2024 | In Q3 van 2024 heeft besluitvorming binnen het college plaatsgevonden over de uitgangspunten voor lopen en fietsen in het centrum van Venray. Het nieuwe beleid is inmiddels geïmplementeerd op straat. | |||
Actualiseren beleidslijn veilige schoolomgeving | 2024 | De `aanpak schoolomgevingen` is geactualiseerd (raadinformatiebrief april 2024) op basis van effectief bewezen maatregelen die in schoolomgevingen toegepast worden. Naast infrastructurele maatregelen is er aandacht voor educatie. | |||
‘Mobiliteitsarmoede’ inventariseren en verbeteren toegang tot mobiliteit | 2023 | Op basis van de uitkomsten van het onderzoek mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg in opdracht van Trendsportal zijn de vervolgacties (regionaal) bepaald. Het inventariseren is daarmee afgerond. Voor het verbeteren van de toegang tot mobiliteit is een nieuw project opgestart door Trendsportal. Wijk Veltum wordt hierin meegenomen. Hiermee is dit project afgerond. | |||
Actualiseren netwerkennota | 2025 | De netwerkennota is in 2024 ambtelijk herzien als onderdeel van het vast te stellen `Programma Mobiliteit`. | |||
Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig | 2024 | De netwerken worden herzien in het nieuwe omgevingsprogramma Mobiliteit. De fiets is als vervoersmiddel steeds belangrijker. Daarom krijgt de fiets prominente aandacht in het Programma Mobiliteit. In 2024 zijn de volgende verbeteringen aan de fietsinfrastructuur doorgevoerd: | |||
Toekomstig | |||||
Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota | 2025 | Na afronding van het omgevingsprogramma Mobiliteit zal een nieuwe beleidslijn voor de bepaling van aantal parkeerplaatsen worden opgesteld. Daarin worden de meest recente kencijfers van de CROW opgenomen en wordt het nieuwe beleid vormgegeven om het aantal parkeerplaatsen te bepalen bij ruimtelijke ontwikkelingen, inclusief beschrijving van de afwegingsmethodiek. Ook zal worden nagedacht over nieuwe ontwikkelingen zoals deelvervoer op de berekening van de parkeerbehoefte. | |||