3. Risico`s
De risico’s uit de jaarrekening 2023 zijn het uitgangspunt van de rapportage. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. De risicomatrix is aangepast op basis van het nieuwe risicobeleid en plaatst de risico’s in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader beschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen aangegeven.
Risicomatrix
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
- kolom nr. verwijst naar risicomatrix.
- Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkel risico`s hebben betrekking op meerdere deelprogramma`s, die zijn algemeen genoemd.
- (Status) beheersmaatregelen: per risico zijn beheersmaatregelen benoemd. De voortgang/status is "cursief" beschreven.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | |
---|---|---|---|
1 | Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | |
Bouwsteen Omgeving Indexering volgt niet de markt | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp).
| ||
Bouwsteen Vangnet Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) Sturing en inkoop | Versterken van de omgeving. Herijken van onze inkoopmethodiek.
| ||
Bouwsteen Gedrag en Houding De gemeentelijke visie wordt niet onderschreven door de aanbieders. | Met behulp van de training “Anders leren motiveren” is gewerkt aan een gedragsverandering bij collega`s. Deze eerste pilot training heeft in 2024 plaatsgevonden samen met collega`s van externe partners. | ||
Bouwsteen Communicatie | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| ||
Bouwsteen Financiën | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd. Oplevering van de halfjaarrapportage Sociaal Domein.
voorzieningen vindt maandelijks plaats.
| ||
2 | Grondbedrijf |
| |
3 | Privacy en Informatiebeveiliging - Onverantwoordelijk gebruik en uitwisseling van persoonsgegevens en privacygevoelige informatie binnen de organisatie en naar partners. - De kans dat informatiebeveiligings-incidenten de bedrijfsvoering raken neemt toe. - Bij een verstoring is de bedrijfscontinuïteit onvoldoende geborgd. | Maximale samenwerking door de functies van FG (Functionaris gegevensbescherming), PO (Privacy Officer) en CISO (Chief Information Security Officer); Jaarlijkse verantwoording over informatieveiligheid, implementatie BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en privacy via ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit); | |
4 | Alg. Garantstelling Meest risicovolle garantstelling:
| - Periodieke rapportage over ontwikkeling risicovolste garantstellingen. Informatieverstrekking vindt per dossier plaats. Een nieuwe garantstelling wordt pas aangegaan wanneer duidelijk is welke risico’s daaraan kleven Glasweb:
| |
5 | Alg. Samenwerken/Verbonden Partijen Meest risicovolle Verbonden Partijen in financieel perspectief: Veiligheidsregio: Noord Limburg West (NLW): | Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening) - Onder de noemer "grip op samenwerking" vindt uniforme sturing plaats op de vijf grote gemeenschappelijke regelingen. Veiligheidsregio: NLW: | |
6 | Alg. Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeidsongeschiktheid Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds Vanaf 1 januari 2028 worden de pensioenen van de politieke ambtsdragers, waaronder wethouders , ondergebracht in een nieuwe pensioenstelsel. Aanleiding hiervoor is de aangenomen Wet toekomst pensioenen (Wtp). Om ervoor te zorgen dat de huidige opgebouwde pensioenen kunnen worden overgebracht naar het nieuwe pensioenstelsel, wordt het op papier al gereserveerde bedrag voor de pensioenuitkering via een collectieve waardeoverdracht overgedragen aan pensioenfonds ABP. Om de gevolgen van de overgang voor de decentrale overheden in te schatten is een onderzoek gestart, waaraan de gemeente Venray deelneemt. Aanbieden outplacementtraject om wachtgeldperiode te bekorten. | |
7 | Alg. Rijksinkomsten: algemene uitkering Financiering combinatie-functionarissen en verschillende preventieve programma`s is vanaf 2027 onzeker. Compensatie lagere inkomsten bouwleges door de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. | Actuele ontwikkelingen in het Gemeentefonds bijhouden. Bijhouden van informatie omtrent de Jeugdzorgmiddelen: De “brede specifieke uitkering” heeft een looptijd tot en met 2026 en de financiering vanaf 2027 is daardoor onzeker. We volgen de ontwikkelingen ten aanzien van deze specifieke uitkering. | |
Majeure projecten Naar hun aard hebben majeure projecten in beginsel grote risico’s in zich. Voor deze projecten zijn beheersmaatregelen getroffen, waardoor de risico’s (voor zover hierboven niet expliciet opgenomen) afdoende zijn afgedekt. |
Risico-ontwikkeling
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo (bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Algemeen | 2.915 | 2.576 | 4.162 | 3.000 |
Grondbedrijf | 603 | 562 | 311 | 342 |
Totaal | 3.518 | 3.138 | 4.473 | 3.342 |
Het totaal aan risico’s neemt met € 1,16 mln. af. Dit komt met name door de systematiek die we toepassen voor de algemene risico`s, waarbij m.n. de risico`s van het sociaal domein, inclusief NLW, zorgen voor een verlaging van de risico`s. Voor de niet geïdentificeerde risico`s hanteren we 1% van de jaarexploitatie en voor het opvangen van risico`s binnen de exploitatie wordt overeenkomstig het nieuwe beleid de gewijzigde berekening toegepast.
Algemene dienst
Voor het sociaal domein is een risico inschatting gemaakt, toegespitst op de kosten van jeugdzorg, wmo en participatie. Het risicopercentage op deze onderdelen is sinds 2022 verhoogd van 3% naar 5%. De vermindering van het risico heeft m.n. te maken met het wegvallen van het risico van de Mutsaersstichting. Het risico ten aanzien van Verbonden Partijen is verminderd als gevolg van de ontwikkelingen rondom de NLW. Zoals onder het kopje `risicomanagement` is aangegeven is voor deze jaarrekening uitgegaan van de nieuwe streefwaarden op basis van de jaarexploitatie. Dit betekent dat voor niet geïdentificeerde risico`s wordt uitgegaan van 1% van de jaarexploitatie en wordt voor het opvangen van risico`s binnen de exploitatie, overeenkomstig het nieuwe risicobeleid, de gewijzigde berekening toegepast.
Stand ultimo (bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | 2.015 | 2.688 | 3.862 | 3.172 |
Garanties | 667 | 611 | 607 | 567 |
Verbonden partijen | 544 | 1.481 | 1.481 | 919 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 530 | 1.100 | 711 | 628 |
Niet gecompenseerde prijsstijgingen/inflatie e.d. | 2.600 | 1.300 | pm | pm |
Diversen | 259 | 259 | 259 | 0 |
Totaal algemene risico`s | 6.615 | 7.439 | 6.920 | 5.286 |
Correcties cf risicobeleid: | ||||
Risico`s doen zich niet in 1 jaar voor | -1.654 | -1.860 | -1.730 | -1.321 |
Niet geïdentificeerde risico`s | 1.200 | 1.200 | 1.710 | 1.973 |
Opvangen risico`s in exploitatie | -3.246 | -4.204 | -2.739 | -2.938 |
Totaal algemene risico`s na correctie | 2.915 | 2.576 | 4.162 | 3.000 |
Risico `s grondbedrijf | 603 | 562 | 311 | 342 |
Totaal risico`s | 3.518 | 3.138 | 4.473 | 3.342 |
Grondbedrijf
Stand ultimo (bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Projectspecifieke risico`s/ramingsonzekerheden | 487 | 481 | 252 | 259 |
Marktrisico | 116 | 80 | 59 | 83 |
Totaal risico`s | 603 | 561 | 311 | 342 |
In zijn algemeenheid nemen risico’s af naarmate het project vordert, per project nemen de ramingen af, zowel de kosten als de opbrengsten. Daarnaast nemen ook de jaren waarover het marktrisico wordt berekend af.
De grootste mutaties van risico’s binnen het Grondbedrijf zien we bij de restkavels o.a. Smakt en Castenray (- € 99.605), projecten in voorbereiding (- € 53.457) en algemene kosten grondbedrijf (- € 76.446). Het totale verschil tussen 2023 en 2024 is een hoger risico van € 31.000. Per 31 december 2024 zijn de grondexploitaties Smakt en Castenray afgesloten en komen de risico’s voor deze projecten te vervallen.
Sinds 2018 zijn we o.b.v. het BBV als gemeente gehouden aan een vaste methode van winst nemen bij grondexploitaties: de POC-methode, Percentage Of Completion. Oftewel % gerealiseerde kosten * % gerealiseerde opbrengsten = % te nemen winst (-/- reeds gerealiseerde winst). De mogelijkheid bestaat om op dit bedrag van winstneming een bedrag voor `risico reservering` in mindering te brengen. Voor de grondexploitaties waar we alleen zélf in deelnemen maken we hier geen gebruik van. Voor de grondexploitaties waar we met een partner in deelnemen (PPS-overeenkomsten) zijn we daar voorzichtiger in, omdat je wilt voorkomen dat je `te veel` winst uitkeert aan de partner en hier later op terug moet komen. Op dit moment zijn er geen grondexploitaties in de vorm van PPS.