Onderhoud gebouwen (programma 1)
Doel
Het planmatig in stand houden en beheren van het gemeentelijke vastgoed.
Het vastgoedbeheer (bouw- en installatietechnisch) heeft betrekking op gemeentelijke gebouwen, accommodaties en culturele kunstwerken. Hiertoe behoren ook de gemeentelijke objecten die (in opdracht van de gemeente) door derden worden beheerd en geëxploiteerd. Op basis van deze onderhoudsplannen wordt enerzijds een grondslag bepaald voor een vergoeding aan gebruikers van Gemeentelijk vastgoed om uitvoering te geven aan de instandhouding van een object. Anderzijds worden deze onderhoudsplannen gebruikt als instrument om de uitvoering van planmatig onderhoud zelf ter hand te nemen.
Beleidskader
In 2021 is het nieuwe accommodatiebeleid voor Buitensport en Jeugd door de raad vastgesteld. Het nieuwe accommodatiebeleid geeft mede richting aan vastgoedbeleid en vastgoedbeheer waarin uitgangspunten worden benoemd voor het gebouwen- en contractenbeheer in zowel materiële als financiële zin. In 2023 is verder gewerkt aan de implementatie van dit beleid voor de sportparken. De raad heeft hiertoe in september besloten met als gevolg dat er overeenkomsten met de Stichtingsbesturen worden geactualiseerd. De onderhoudssituatie van de gemeentelijke gebouwen is in 2020 opnieuw in kaart gebracht en vastgelegd in meerjarige onderhoudsrapportages voor periode 2020 tot en met 2030. De raad heeft deze rapportages inclusief geactualiseerde budgetten reeds vastgesteld in 2021. De financiële voorzieningen, benodigd voor onderhoud, zijn daarmee gebaseerd en afgestemd op deze meerjarige onderhoudsplannen. In 2024 zijn deze geactualiseerd waardoor er voor de jaren 2025 t/m 2029 een actueel beeld is ontstaan van de onderhoudsactiviteiten en het verloop van de financiële voorzieningen welke daarvoor zijn ingesteld. Op basis van deze meerjarige onderhoudsplannen is er goed inzicht in alle onderhoudsactiviteiten van het gemeentelijk vastgoed binnen de planperiode 2020-2030.
Ontwikkelingen rondom afstoten / overdragen van vastgoed
In het kader van zelfsturing heeft de gemeente samen met de dorpshuizen en wijkcentra het project Schoon door de Poort (SddP) gestart wat er toe moet leiden dat deze accommodaties in de toekomst verzelfstandigd worden.
Exploitatie en beheer van gebouwen door de gemeente
De meeste vastgoedobjecten zijn verhuurd aan verenigingen of stichtingen, waarbij deze organisaties via een overeenkomst met de gemeente ook onderhoud en/of exploitatie verzorgen. De gemeente heeft ook gebouwen in eigen beheer, zoals o.a. het gemeentehuis en het gebouw Jerusalem.
Bijzonderheden
Inflatie
In 2023 hebben gebruikers van gemeentelijk vastgoed aangegeven dat de kosten van onderhoud exponentieel zijn gestegen, mede als gevolg van inflatie en prijsindexatie vanaf begin 2022. De gebruikerslasten, zoals energiekosten, zijn door de energiecrisis sterk gestegen waardoor gebruikers hiervan last hebben. De verzelfstandigingsvergoedingen welke vanuit de diverse overeenkomsten worden verstrekt zijn in veel gevallen niet meer toereikend. Over deze uitdagingen blijven we met gebruikers en college in gesprek.
Vastgoedcontractenbeheer
De uitvoering op onderhoud en beheer van gebouwen wordt vastgelegd in overeenkomsten. Vastgoed beheert deze huur- en exploitatiecontracten en anticipeert daarbij op ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de beheercontracten en daarmee (mogelijk) op de uitvoering van het onderhoud. In 2024 hebben er meerdere overleggen plaatsgevonden, op initiatief van gebruikers van gemeentelijk vastgoed, om tot hernieuwde afspraken te komen.
Verduurzaming gebouwen
De gemeente onderneemt acties in verduurzaming van de gebouwen die zij zelf beheert, en daarnaast ontplooien beheerders van de gemeentelijke gebouwen (die zijn geprivatiseerd) ook acties in verduurzaming (bijv. middels aanschaf zonnepanelen, ledverlichting of door toepassing van duurzame materialen die daardoor minder onderhoud behoeven). In 2022 is onderzoek gedaan naar de verduurzaming van (onderdelen van) de MJOP`s. Dit heeft geresulteerd duurzaamheidsadviezen voor een 10-tal gebouwen. In overleg met een aantal gebruikers van deze accommodaties wordt, op maatwerkbasis, inmiddels gekeken naar een mogelijke implementatie van duurzaamheidsmaatregelen uit deze opgestelde adviezen. Voor 2025 worden de verduurzamingsmogelijkheden verder bekeken en waar mogelijk doorgevoerd na akkoordbevinding door College of Raad.
Verduurzaming schoolgebouwen
Het beheer van schoolgebouwen ligt bij de schoolbesturen zelf. In 2019 zijn al flinke stappen gezet bij 11 scholen (van SPOV en Dynamiek) in het kader van het ‘fris maken’ van de scholen, onder gebruikmaking van de subsidie die de gemeente hiervoor ter beschikking had gesteld. Door deze investering kwamen de schoolbesturen in aanmerking voor de ‘subsidie duurzame maatschappelijke organisaties’ van de provincie Limburg op basis waarvan vervolgens voor 4 scholen al een slag is gemaakt in de verduurzaming door het leggen van zonnepanelen waarbij deze scholen op het niveau komen van `stroom neutraal` (ze wekken evenveel stroom op als ze gebruiken).
Financieel overzicht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Begroting | Realisatie |
---|---|---|
Lasten gebouwen in eigen beheer | ||
Gemeentehuis | 653 | 806 |
Sport- welzijn en overige gebouwen | 1.613 | 1.419 |
2.266 | 2.225 | |
Lasten gebouwen in beheer van derden | ||
Primair onderwijs | 987 | 1.004 |
Binnensport | 2.715 | 2.582 |
Zwemmen | 314 | 315 |
Buitensport | 1.250 | 1.256 |
Musea / monumenten | 21 | 50 |
Parkeren | 363 | 416 |
Wijk- en dorpscentra | 127 | 212 |
Sociaal-cultureel werk | 198 | 187 |
5.976 | 6.023 |