Paragrafen

Paragraaf A. Lokale heffingen

3. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen (belastingen, leges en rechten)

3a. Kostendekkende leges en rechten

In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- rioolaansluitrecht
- leges
- marktgelden
- havengelden
- lijkbezorgingsrechten
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.

Afvalstoffenheffing

2024 is het tweede volledige jaar waarin we opereerden met ons nieuwe inzamelsysteem. De inwoners boden ook in 2024 minder restafval aan. Gemiddeld per huishouden slechts 4,5 ledigingen van de grijze restafvalcontainer over het hele jaar. Ook bewoners van flats en appartementen weten de GFT+E container goed te vinden en stortten minder vaak op de ondergrondse restafvalcontainer dan van tevoren ingeschat. Verder hebben we te maken met een stijgend aantal huishoudens waarvan de afvalstoffenheffing kwijtgescholden wordt. Deze ontwikkelingen leidden tot een financiële tegenvaller als het gaat om inning van de heffingen. Verder zijn de kosten voor de papierinzameling ten opzichte van de begroting stabiel gebleven. Wel is er rekening gehouden met de lage papierprijs die voornamelijk in het eerste deel van 2024 heeft aangehouden, alsook een hoge indexering van de kosten voor de inzamelaar. We hebben in gezamenlijkheid met andere gemeentes in Limburg (ASL) een rechtszaak met Veolia (scherpenzeel) voorkomen. Wij zijn er als gemeente Venray financieel positief uitgekomen. Wat uiteindelijk een financieel voordeel heeft opgeleverd.

Tarieven afvalstoffenheffing

Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.

Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1,00)

2023

2024

%daling/stijging

Vast tarief zonder korting

209,28

215,4

3%

Restafval

container van 40 ltr.

2,81

2,95

5%

container van 60 ltr.

4,22

4,43

5%

container van 80 ltr.

5,62

5,91

5%

container van 140 ltr.

9,84

10,33

5%

container van 240 ltr.

16,87

17,72

5%

volume van 60 ltr. ondergronds

4,22

4,43

5%

Gemiddelde afvalstoffenheffing 1

258,48

256,72

1

In 2023 basistarief = 5 x lediging 140 lt restafval

In 2024 basistarief = 4 x lediging 140 lt restafval

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen

-4.486.693

Kosten kwijtscheldingen

-177.515

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-27.441

Inkomsten excl. heffingen

553.259

Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

-70.883

Netto kosten

-4.209.274

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-418.799

BTW

-737.094

Totale kosten

-5.365.166

Opbrengst heffingen: vastrecht

4.086.877

Opbrengst heffingen: variabel recht

1.278.290

Netto opbrengst heffingen

5.365.167

Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing
(verrekend als korting op vastrecht)

0

Totale opbrengst heffingen

5.365.167

Dekking

100%

Rioolheffing en riolering

De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater) te kunnen betalen. Er is gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing. Dit betekent dat alle kosten gedekt worden door de rioolheffing. Er is geen bijdrage vanuit de algemene middelen aan het product riolering. In het navolgende overzicht zijn de tarieven voor de rioolheffing 2024 opgenomen. De tarieven voor 2024 zijn in de raadsvergadering van december 2023 vastgesteld.

Tarieven Rioolheffing en riolering

eigenaar / gebruiker

Niet afgekoppeld

Niet afgekoppeld

Afgekoppeld

Afgekoppeld

%

2023

2024

2023

2024

basisheffing vastrecht rioolheffing

Eig.

€ 97,88

€ 101,54

€ 97,88

€ 101,54

3,6%

afvoerheffing afvalwater méérpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 132,12

€ 137,04

€ 132,12

€ 137,04

3,6%

afvoerheffing afvalwater éénpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 66,12

€ 68,52

€ 66,12

€ 68,52

3,5%

afvoerheffing afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W)

Gebr.

€ 132,12

€ 137,04

€ 132,12

€ 137,04

3,6%

afkoppeling hemelwater woningen

Eig.

€ 14,68

€ 15,23

€ 0,00

€ 0,00

3,6%

afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m²

Eig.

€ 14,68

€ 15,23

€ 0,00

€ 0,00

3,6%

Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging. In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld in eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.

In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:

De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer was in 2024 (de basisheffing) € 253,81. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.

Onderverdeling heffing GRP

vastrecht afvalwater (20% van totale heffing)

€ 50,77

afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³

€ 137,04

vastrecht hemelwater (20% van totale heffing)

€ 50,77

afvoerheffing hemelwater per eenheid van 200 m²

€ 15,23

De rioolheffing is in vier delen gesplitst:

- aansluitheffing afvalwater (basisheffing vastrecht rioolheffing)
Deze geld in principe voor ieder aangesloten pand in de gemeente. Deze heffing wordt bij de eigenaar van het pand in rekening gebracht, want de eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is vastgesteld dat de hoogte 20% van de basisheffing bedraagt.

- afvoerheffing afvalwater

Deze is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden (niet-woningen, gebaseerd op het drinkwatergebruik) of het aantal bewoners van de woning (één of meerpersoonshuishouden). Deze heffing wordt bij de gebruiker in rekening gebracht. Die kan namelijk, binnen zekere grenzen, de hoeveelheid afvalwater bepalen.

- vastrecht hemelwater

Dit is een vast, niet variabel recht. Hiermee worden de kosten gedekt die worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20 van de basisheffing.
- afvoerheffing hemelwater
De hoogte van deze heffing wordt bepaald door het op de riolering aangesloten oppervlak. Door af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul terugbrengen.

Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen

-3.342.025

Kosten kwijtscheldingen

-68.911

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-23.719

Inkomsten excl.heffingen

39.923

Mutatie voorziening egalisatie riolering

-893.592

Netto kosten

-4.288.323

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-379.887

BTW

-481.855

Totale kosten

-5.150.065

Eigenaar

Gebruiker

47%

53%

Totale kosten gesplitst

-5.150.065

-2.415.534

-2.734.531

Opbrengst heffingen

5.150.065

2.415.534

2.734.531

Dekking

100%

100%

Rioolaansluitrecht

Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting op het gemeentelijke rioolstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de afstand van de perceelsgrens tot het riool, of er wordt aangesloten op een vrijverval of drukrioleringstelsel. Deze kosten worden doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Streven is om deze kosten zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn. De kostendekkendheid staat o.a. als gevolg van de stijgende inflatie en een toename in het aantal drukriool aansluitingen onder druk.

Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-29.204

Inkomsten excl.heffingen

0

Netto kosten

-29.204

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

0

BTW

-6.133

Totale kosten

-35.336

Opbrengst heffingen

25.228

Dekking

71%

Leges

Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning. De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kostendek-kendheid

Titel 1 Algemene dienstverlening

1.1 Burgerlijke Stand

129.700

97.896

0

227.596

0

46.619

46.619

20%

1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

513.999

180.400

0

694.399

0

613.008

613.008

88%

1.3 Rijbewijzen

152.660

82.011

0

234.672

0

180.418

180.418

77%

1.4 GBA

163.592

131.760

0

295.351

0

20.774

20.774

7%

1.5 Naturalisatie en optieverklaring

N.v.t.

1.6 Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

1.7 Bestuursstukken

N.v.t.

1.8 Vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.9 Overige publiekszaken

84.287

57.999

0

142.286

0

17.089

17.089

12%

1.10 Reproductiekosten

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.11 Huisvestingswet

Gratis

1.12 Leegstandwet

Gratis

1.13 Gemeentegarantie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.14 Winkeltijdenwet

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.15 Kansspelen

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.16 Telecommunicatie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.17 Verkeer en vervoer

1.581

1.593

0

3.175

0

715

715

23%

1.18 Diversen

0

0

0

0

0

0

0

0%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

2.2 Vooroverleg / beoordelen
concept omgevings- vergunningsaanvraag

139.177

119.443

0

258.619

0

88.160

88.160

34%

2.3-2.6 Omgevingsvergunning

515.023

418.276

0

933.299

0

1.687.510

1.687.510

181%

2.7 Wijziging
omgevingsvergunning als
gevolg van wijziging project

0

0

0

0

0

0

0

0%

2.8 Bestemmingswijzigingen
zonder activiteiten

0

0

0

0

0

0

0

0%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen

3.1 Horeca

89.160

95.341

0

184.502

0

41.150

41.150

22%

3.2 Evenementen

76.173

85.521

0

161.694

0

17.810

17.810

11%

3.3 (Markt)standplaatsen

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.4 Huisvestingswet

Gratis

3.5 Sexbedrijven

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.6 Vervallen

3.7 Vergunning voor het
aanleggen, stoken of hebben
van vuur in de openlucht

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.8 Brandbeveiligingsverordening

11.019

10.371

0

21.390

0

667

667

3%

3.9 Muziekvergunning

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.10 Kinderopvang

10.401

2.463

0

12.864

0

1.266

1.266

10%

3.11 Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.12 Exploitatie vergunning

0

0

0

0

0

0

0

0%

Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit.

Marktgelden

Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.

Havengelden

Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen. Er is een tarief voor bulkschepen, gebaseerd op max. laadvermogen van het schip. Voor containerschepen geldt een tarief per geloste standaard container. Schepen met een Green Award certificering krijgen 15% korting op de tarieven. De tarieven gingen ten opzichte van 2023 met iets meer dan 2% omhoog. Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend. Kortheidshalve wordt verwezen naar het "Beheerplan haven Wanssum 2022".

Berekening kostendekkendheid havengelden

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-349.641

Inkomsten excl.heffingen

38.540

Mutatie voorziening egalisatie industriehaven

0

Netto kosten

-311.101

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-29.738

BTW

0

Totale kosten

-340.839

Opbrengst heffingen

220.357

Dekking

65%

Lijkbezorgingsrechten

Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend.

Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats

Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.  

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kostendek-kendheid

Lijkbezorgingsrechten

228.788

13.607

0

242.395

0

75.975

75.975

31%

3b. Algemene belastingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning. Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2022-2026 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. Conform de begroting is voor 2024 het inflatiepercentage van 3,9 % toegepast.

(Water)verblijfsbelasting

Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag toeristenbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening. De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2024 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 3,90%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2024 is ten opzichte van 2023 hierdoor met € 0,05 gestegen.

2023

2024

2025

2026

2027

2027

inflatiepercentage

3,90%

2,20%

2,20%

2,20%

2,20%

berekend tarief

1,33

1,38

1,41

1,44

1,48

1,51

werkelijk tarief

1,30

1,35

1,40

1,40

1,45

1,50

Parkeerbelasting

De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten parkeerterreinen Blekersveld, Raadhuisplein en de parkeergarage De Gouden Leeuw. De tarieven voor 2024 zijn gelijk gebleven aan de tarieven van voorgaande jaren.

Reclamebelasting

De reclamebelasting kennen we in Venray sinds 2009 en is bedoeld om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is daarbij alleen van toepassing op het centrumgebied. Deze belasting wordt elk jaar geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. De opbrengst hiervan komt na aftrek van de inningskosten toe aan de ondernemersvereniging Venray Centraal. Deze kan daarmee haar promotionele acties, de organisatie van speciale events, alsmede sfeerbevordering (zoals middels de Kerstverlichting) bekostigen. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de Ondernemersvereniging Venray Centraal. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Venray Centraal. De tarieven voor 2024 waren identiek aan die in voorgaande jaren.

2023

2024

%

voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²:

475

475

0,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²:

600

600

0,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²:

675

675

0,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²:

750

750

0,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²:

825

825

0,00%

BIZ-Smakterheide

Op grond van de wet op de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of verbeteringen van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. Sinds 2012 is een BIZ ingevoerd voor bedrijventerrein Smakterheide. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ook in 2024 ten opzichte van voorgaande jaren gelijk gebleven. 

2023

2024

WOZ-waarde lager dan € 250.000

250

250

0,00%

WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000

500

500

0,00%

WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000

1000

1000

0,00%

WOZ-waarde vanaf € 5.000.000

1500

1500

0,00%

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 11:48:28 met de export van 07/15/2025 11:42:44